شهر لوشان
شهر لوشان
لوشان از جمله شهرهای بخش مرکزی شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است. جمعیت لوشان در سال ۱۳۸۳خ برابر ....


موقعیت شهر لوشان روی نقشه آب و هوای لوشان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

لوشان از جمله شهرهای بخش مرکزی شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است. جمعیت لوشان در سال ۱۳۸۳خ برابر با ۱۳,۸۱۶ نفر برآورد شده‌است. طبق آخرین آمار اعلامی جمعیت فعلی شهر لوشان بیش از ۲۲,۰۰۰ نفر می‌باشد.
لوشان در ۱۰۰ کیلومتری رشت و ۷۰ کیلومتری قزوین قرار دارد و آب و هوای آن گرم و خشک است.

اقتصاد
اقتصاد گروه‌هایی از مردم از طریق کشاورزی (پیاز و سیب زمینی و گندم) و باغداری (زیتون) میگذرد. دراین شهر دو کارخانه سیمان فعالیت دارد و معدن زغال‌سنگ سنگرود نیز در حوالی شهر لوشان واقع شده‌است.

لوشان واقع در بین دو بخش عمارلو گیلان و مرکز بخش طارم سفلی، دارای شهرک صنعتی بزرگ و نیز تعدادی کارخانجات فعال از جمله دو واحد کارخانه سیمان و نیروگاه برق و شهرک‌های کوچک و بزرگ است که از سال ۱۳۶۰ به عنوان شهر اعلام شده‌است.

آرامگاه‌ها
در سالهای اخیر وجود امامزاده محمد حنفیه که به روایتی فرزند امام علی است باعث حضور گسترده مردم شهرهای اطراف در روزهای مذهبی گردیده‌است. این امامزاده که زائران در سراشیبی آن غلت می‌خورند در روستای مرتفع بیورزن در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی لوشان واقع است.

جغرافیای مردمی

در دوره معاصر بیشتر جمعیت این شهر از اقوام لر لک و کردهای مهاجر بوده‌اند. پس از وقوع زمین‌لرزه سال ۶۹ به دلیل مهاجرت گسترده روستائیان از روستاهای کوهستانی اطراف ترکیب جمعیتی آن دوباره دچار تغییر شد بطوریکه امروزه احتمالاً جمعیت دیلمی‌تبارها بر جمعیت دیگر اقوام چیره شده است.این موضوع در خصوص منجیل نیز صادق است.

شهر لوشان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی