روستای شفیع آباد
روستای شفیع آباد
معرفی روستای شفیع آباد : روستای شفیع آباد در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رحیم آباد رودسر در استان گیلان و از ....


موقعیت روستای شفیع آباد روی نقشه آب و هوای رودسر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

معرفی روستای شفیع آباد :
روستای شفیع آباد در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رحیم آباد رودسر در استان گیلان و از توابع دهستان شوئیل می باشد كه به دو بخش شفیع آباد بالا و پایین تقسیم شده است . ارتفاع آن از دریا ۱۷۸۰ متر است و از روستاهای همجوار آن می توان به روستاهای لسبو ، توكاس ، پیاغوزبن ، خراسان سر ، لترود ، شرمدشت ، مومن زمین ، برگام نام برد . آب و هوای این روستا به مانند دیگر روستاهای اشكور كه در حاشیه رشته كوه البرز قرار دارند معتدل می باشد .

جمعیت و گویش :
روستای شفیع آباد با جمعیتی بالغ بر یكصد خانوار از روستاهای پرجمعیت اشكور بوده كه افراد تحصیلكرده زیادی را تحویل جامعه داده است كه سعی خواهد شد طی روزهای آتی با جمع آوری آمار دقیق ، در صورت امكان اسامی با ذكر رشته و مقطع تحصیلی در لینكی نمایش داده شود (با اخذ تاییدیه از شورای نویسندگان این وبلاگ) . یکی از معدود اشخاصی که درمنطقه پهناور اشکورات باسوادبود شخصی بنام ملاعباسقلی اهل همین روستا بود که آنچه گذشتگان تعریف کرده اند از روستاهای بسیاردور مثل کاکرود برای خواندن ویانویشتن یک نامه به وی مراجعه میکردند شاید به همین دلیل مدرسه شفیع آباد یکی از قدیمیترین مدارس آن منطقه باشدکه زمانی بیش از نود دانش آموز داشت متاسفانه به دلایل گوناگون ازجمله مهاجرت مردم بسته شده است . مردم این روستا به زبان گیلكی و فارسی تكلم می كنند و به شغل كشاورزی و دامداری مشغول می باشند .

محصولات :

فندق ، گردو و گل گاوزبان كه در كنار دامداری از منابع اصلی امرار معاش اهالی این روستا بوده كه محصولاتی نظیر لوبیا ، عدس ، نخود ، سیب زمینی ، پیاز ، سیب ، به ، آلبالو ، هلو ، زردآلو و گیلاس نیز در حد رفع نیاز خانگی در این روستا بعمل می آید . البته جا دارد از كشت گندم و جو نیز یادی كرده باشیم كه روزگاری آن نیز از محصولات اصلی این روستا بوده كه امروزه به علل گوناگون از جمله هزینه تولید زیاد ، كاهش نیروی كار جوان و عدم تناسب قیمت تمام شده تولید با هزینه جایگاه خود را از دست داده و به ندرت كشت می شود .

از اماكن زیارتی روستای شفیع آباد بقعه متبركه آقا سید وهاب الدین می باشد . این بقعه در زمانهای گذشته در بین اهالی روستا به نام جیرسنه آقا معروف بوده كه هم اكنون نیز با بیان آن بیگانه نیستند .
از اماكن تاریخی این روستا نیز قلعه كوتی كه به زبان محلی قلاكوتی بیان می شود می توان نام برد این بنا در ضلع جنوب غربی روستای شفیع آباد و در فاصله ۷/۱ كیلومتری آن قرار دارد . هم اكنون از این قلعه بقایای جز آجر پراكنده و سفالینه های شكسته باقی نمانده است .
نكته جالب در این مورد تعدادی از وبلاگها و سایتها با استفاده از اخبار نادرست این قلعه را جزو روستای همجوار (لسبو) ذكر كرده اند كه امیدواریم با كسب اطلاعات درست نسبت به تصحیح آن اقدام نمایند .

امور فرهنگی :

کانون فرهنگی هنری شهید رجایی شفیع آباد با تشكیل كلاسهای قرآن با بهره گیری از اساتید منطقه ای ، تشكیل محفل انسی با قرآن ، انجام مسابقات ورزشی بین روستاهای همجوار ، تشكیل اردوهای زیارتی و تفریحی سهم بسزایی در رشد فكری و فرهنگی اهالی این روستا ایفا می كند .

روستای شفیع آباد

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی