روستای امام ده
روستای امام ده
موقعیت جغرافیایی روستای امام ده روستای امام ده نام دیگر روستای گاویه است و این ده از دهستان شیرجوپشت،بخش ....


موقعیت روستای امام ده روی نقشه آب و هوای لاهیجان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

موقعیت جغرافیایی روستای امام ده

روستای امام ده نام دیگر روستای گاویه است و این ده از دهستان شیرجوپشت،بخش مركزی،شهرستان لاهیجان استان گیلان قرار دارد.این روستا در ۰۵ ،۵ طول جغرافیایی و ۳۷،۱۵ عرض جغرافیایی و ۱۵ متر ارتفاع قرار دارد.

این منطقه دشتی، معتدل و مرطوب در ۱۹ كیلومتری شمال خاور آستانه اشرفیه است.و سفید رود كهنه در ۱ كیلومتری باختر ابادی می گذرد(سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح،۲۵:۱۳۷۱).


آب و هوای روستای امام ده

از آنجا که این روستا در استان گیلان قرار دارد و این استان نیز در مجاورت دریای مازندران است دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است.

تقسیمات محلی روستای امام ده:
روستای امام ده براساس تقسیمات محلی خود،دارای دو محل می باشد:
۱ـ بالامحله امام ده:
این محل در ابتدای روستا وبالای روستاو در کنار جاده اصلی قرار دارد و کاملا محسوس است وجمعیت آن تقریبا ۳۵۰ نفر می باشد.
۲ـ پایین محله امام ده:
این محل در انتها و داخل روستا و پایین روستا قرار دارد و هسته اصلی روستا را تشکیل می دهدوبیشترین امکانات روستا در این محل قرار داده شده استو جمعیت این محل تقریبا ۶۵۰ نفر می باشد.و دارای یک روستای کوچک به نام اربوکلایه می باشد که حدود۴۵ سال است با از بین رفتن جاده اصلی آن و کم شدن جمعیت این روستا ومهاجرت اهالی این روستا به پایین محله امام ده وامروزه جزء پایین محله امام ده محسوب می شود وتقریبا ۱۳۰ نفر از جمعیت پایین محله امام ده را تشکیل می دهد.
و دارای دو روستای همجوار به نام های سادات محله (رعیت محله)وچاف می باشد و در کل این ۵ روستا دارای یک شورای حل اختلاف واقع در پایین محله می باشند.
وجه تسمیه و سرگذشت تاریخی روستای امام ده:
روستای امام ده نام دیگر روستای گاویه است. نام روستا بعد از انقلاب اسلامی ایران از روستای گاویه به روستای امام ده تغییر کرد.
درباره نام گاویه باید گفت قبل از آباد شدن این روستا وبوجود آمدن زمینهای زراعی و خانه ها،مرتع بزرگ و سرسبزی بود که بعنوان چراگاه گاوها مورد استفاده بود، که به مرور زمان این مرتع بزرگ از بین رفت و جایش را به زمین های زراعی وخانه ها داد و امروزه اثری از آن مرتع نیست وفقط نام گاویه بین مردم باقی مانده است.

روستای امام ده

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی