خیابان ناصرخسرو تهران
خیابان ناصرخسرو تهران
خیابان ناصرخسرو یا خیابان ناصریه یکی از تاریخی‌ترین خیابان‌های شهر تهران است. این خیابان دارای بناهای ....


موقعیت خیابان ناصرخسرو تهران روی نقشه آب و هوای تهران
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

خیابان ناصرخسرو یا خیابان ناصریه یکی از تاریخی‌ترین خیابان‌های شهر تهران است. این خیابان دارای بناهای تاریخی بسیاری از جمله شمس‌العماره و دارالفنون است.اولین داروخانه و چاپخانه تهران نیز در این خیابان بنا شد. در حال حاضر این خیابان بورس لوازم پزشکی و تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و کتاب و لوازم التحریر و لوازم دوربین می‌باشد.
تاریخ احداث این خیابان به ۱۲۸۵ باز می‌گردد، پیش از آن خندق قسمتی از ارگ سلطانی بوده‌است. پس از ساخت خندق جدید، خندق قدیم را پر کرده و آن را به خیابان تبدیل می‌کنند و به فرمان ناصرالدین شاه «ناصریه» نام می‌گیرد. چهار سال بعد سامان دادن آن به امین حضور محول می‌شود و او پس از چند سال کوشش سروسامانی به این خیابان می‌دهد.

مسیرهای پیادهٔ گردشگری تجاری یکی از ارکان مهم درآمدزایی پایدار در کلان‌شهرها می‌باشد. در شهر تهران، خیابان ناصرخسرو بورس لوازم پزشکی و بهداشتی است. در این خیابان، مراکز فروش تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی آرایشی، لوازم الکتریکی و وسایل عکاسی بسیاری وجود دارند. این خیابان همچنین در بین مردم به محلی برای عرضه غیرقانونی داروهای کمیاب و قاچاق شهرت دارد.

در سالهای اخیر به منظور احداث مسیر پیاده‌روی تجاری و گردشگری، کارهایی از سوی شهرداری، از جمله تخلیه انبارها و تبدیل خیابان به «پیاده راه» (مسیرهای پیادهٔ تجاری گردشگری) صورت گرفته‌است. با ایجاد مسیرهای پیاده گردشگری و تجاری می‌توان مدت زمان حضور مردم در این نقاط را افزایش داد و زندگی را به این محدوده‌ها بازگرداند. این در حالی است که آمارها به خوبی نشانگر خالی شدن محدوده‌های مرکزی پایتخت و اشغال آن توسط کارگاه‌ها و انبارهاست.

مواردی که برای ایجاد این‌گونه مسیرهای تجاری، گردشگری یا فرهنگی بایستی در نظر گرفت عبارتند از: توجه به مسیرهای دسترسی سواره، تأمین پارکینگ و تأمین خدمات عمومی مورد نیاز جمعیت.

بورس و مراکز خرید
خیابان ناصرخسرو مرکز خرید تجهیزات پزشکی و دوربین عکاسی،فیلم بردار و تجهیزات مربوطه است.بازارچه خیریه خانه کودک ناصر خسرو که زیر نظر انجمن حمایت از حقوق کودکان در جهت ارائه خدمات آموزشی و مددکاری به کودکان فعالیت می‌کند و (محلات ناصرخسرو، پامنار و بازار تهران) را در بر می‌گیرد، در خیابان ناصر خسرو، روبروی وزارت دارایی، کوچه خدابنده‌لو، کوچه دانشور واقع است.

در خیابان ناصرخسرو و کوچه‌ها و خیابان‌های اطرافش لوازم عکاسی، بورس وسایل و تجهیزات پزشکی و بهداشتی، کتابفروشی‌ها بخصوص کتب مذهبی، مواد صنعتی و شیمیایی، مراکز فروش لوازم بهداشتی و آرایشی، پوشاک پیدا می‌شود. کوچه مروی و کوچه خدابنده‌لو نیز که از قدیم در شمار اماکن معروف خرید محسوب می‌شده‌اند در مجاورت همین خیابان واقع شده‌اند، کوچه خدابنده‌لو بورس تجهیزات پزشکی و لوازم آرایش است و در کوچه مروی بیشتر پوشاک و بخصوص عتیقه‌جات و اجناس آنتیک عرضه می‌شود.

این خیابان یکی از کانون‌های اصلی قاچاق دارو و فساد دارو در ایران است. تا جاییکه از آن به عنوان بزرگترین داروخانه ایران نام برده می‌شود.

خیابان ناصرخسرو تهران
خیابان ناصرخسرو تهران
خیابان ناصرخسرو تهران

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی