آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی
آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی
این آرامگاه متعلق به میرزا ابراهیم اوّل، دومین و بزرگترین واقف سادات رضوی است كه در سال ۱۰۴۲ ق وفات نمود ....


موقعیت آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی روی نقشه آب و هوای مشهد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

این آرامگاه متعلق به میرزا ابراهیم اوّل، دومین و بزرگترین واقف سادات رضوی است كه در سال ۱۰۴۲ ق وفات نمود و هم اینک این ارامگاه در محله کوهسنگی انتهای خیابان شهید بهشتی واقع شده است .وی از اجله‌ی سادات رضوی خراسان در زمان صفویه بوده و نسب شریفش با بیست و یك واسطه به امام‌زاده «ابو جعفر موسی مبرقع»‌ فرزند حضرت جواد (ع) می‌رسد.مقبره میرزا ابراهیم واقع در ملك شخصی خود وی در مجاورت مجموعه فرهنگی‌– تفریحی كوهسنگی در دامنه كوه و انتهای خیابان بهشتی، با منظر ایوانی كاشی‌كاری شده جلب‌نظر می‌نماید.در صحن مقبره تعدادی از علمای قرن اخیر خراسان مدفون هستند. این فضای تاریخی ـ فرهنگی بر جاذبه های كوهسنگی مشهد افزوده است. مقبره و باغ آن به سادات رضوی مشهد تعلق دارد و ایشان عموماً به زیارت جدّ واقف خود میروند. بازدید از مقبره میرزا ابراهیم برای عموم آزاد است
میرزا ابراهیم در سال ۱۰۳۸ قمرى موقوفات مهمى را در شهرهاى مشهد و رادكان و تربت جام وقف بر اولاد ذكور و اناث خاندان خویش و عامه سادات رضوى ساكن شهر مشهد ( ارض اقدس ) كرده است.
موقوفه وى بسیار فعّال است و حدود بیست هزار نفر ( در سال ۱۳۸۱ خورشیدى ) از آن بهره مند مى شوند. این موقوفه توسط متولى یى از اعقاب خود میرزا ابراهیم اداره مى شود و درآمد سالانه آن میان سهم بران توزیع مى گردد.
موقوفه میرزا ابراهیم سبب شده است تا چند هزار خانوار از سادات رضوى ساكن مشهد و اعقاب خاندان واقف در سراسر كشور شجره نسب خویش را تا كنون حفظ نمایند، لذا اقدام وى یكى از پدیده هاى فرهنگى مهم شهر مشهد است.

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی

این مطلب توسط آقای امیر طاهری ارسال شده است .

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی