فرودگاه بین المللی مشهد
فرودگاه بینالمللی مشهد که با نام “فرودگاه شهید هاشمینژاد” نیز شناخته میشود، ....
-
توضیحات
-
نظرات کاربران
-
ارسال نظر
فرودگاه بین المللی مشهد
فرودگاه بینالمللی مشهد که با نام “فرودگاه شهید هاشمینژاد” نیز شناخته میشود، پس از فرودگاه بینالمللی مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور محسوب میشود و از لحاظ تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه، رتبه نخست را در سطح کشور دارا میباشد.
این فرودگاه در سال ۱۳۳۰ خورشیدی و در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در جنوب شرقی شهر مشهد ساخته شد.
فرودگاه مشهد در حال حاضر دارای دو باند موازی میباشد که ظرفیت پذیرش کلیه هواپیماها تا رده بوئینگ ۷۴۷ را دارد.
تعداد ۱۷ شرکت هواپیمایی داخلی و ۱۰ شرکت خارجی، به فرودگاه بینالمللی مشهد پرواز دارند و این فرودگاه روزانه به ۱۷۰ تا ۲۴۰ پرواز، سرویسهای هوانوردی ارائه مینماید. به طور متوسط روزانه ۲۲ هزار مسافر داخلی و خارجی از این فرودگاه و خدمات آن استفاده مینمایند که در این میان بیش از ۲۰ درصد مسافرین آن غیرایرانی میباشند.
فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد دارای ۳ ترمینال (پایانه) مسافربری اعم از داخلی (به مساحت ۳۶ هزار مترمربع)، خارجی (به وسعت بیش از ۲۱ هزار متربع) و حج (با مساحت ۱۰ هزار مترمربع) میباشد.
فرودگاه بینالمللی مشهد از امکانات رفاهی همچون پارکینگ خودرو، رستوران، فروشگاه، نمازخانه و … بهرهمند میباشد.
ایستگاه راه آهن مشهد
ایستگاه راه آهن مشهد، یکی از بیست شاهکار معماری بعد از جنگ جهانی دوم در آسیا و زیباترین و مجهزترین ایستگاه راه آهن ایران است. ساختمان ایستگاه توسط معمار ایرانی حیدر غیایی طراحی شده است و ساخت آن در ۲۵ شهریور ۱۳۳۴ و در ۴ آبان ۱۳۴۵ به بهرهبرداری رسیده است. این بنا در بدو ورود، با سقفی معلق و عظیم، به مسافران خوش آمد میگوید. سپس با عبور از آرایهای از ستونها، به سالنی مشابه تاق کاخ کسرا (ایوان مدائن) میرسیم که بلند مرتبگی سقف آن، عظمتی را در ذهن بیننده ایجاد میکند. ساختار مستطیلی پلان، نمای کلاسیک با ستونهای منظم و سقف منحنی، مجموعه زیبایی را پدید آورده که فضایی مطلوب برای انبساط خاطر هر مسافر مضطرب است. حجم یادمانی بیرون، در درون، سالنی با شکوه میسازد که با اجزایی متناسب همه در خدمت مضمونی کاربردی سفر قرار میگیرند.
توالی ستونهای سفیدپوش سنگی در نمای اصلی، ریتم یکسان صدای آشنای قطار را تداعی میکند و سایه روشن مطبوعی را زیر منحنی تیره سقف پدید میآورد. سازه (المان) مقابل ایستگاه مفهوم فضای ایستگاهی را کامل کرده و نشانه به هم رسیدن و نزدیک کردن آدمیان از فواصل دور و نشانه دیدار است.
ایستگاه مشهد به دو ایستگاه باری و مسافری تفکیک شده و دارای ۷ خط قبول و اعزام مسافری و خط مربوط به ایستگاه باری و خطوط تخلیه و بارگیری در محوطه گمرک و خطوط تعمیرات میباشد.
پایانه مسافربری امام رضا (ع)
عملیات اجرایی احداث ساختمان پایانه موقت مشهد در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار، با زیربنای۴۰۰۰ مترمربع در سال ۱۳۶۸ آغاز و در بهمن ماه سال ۱۳۶۹ش خدمات خود را درزمینه حمل و نقل مسافر به گردشگران و زائرین حرم رضوی ارایه داد. پس از آن طرح احداث پایانه بزرگ مسافربری این شهر که در سال ۱۳۷۵ش به تصویب رسیده بود به زیربنایی به وسعت ۴۵ هزار مترمربع در فروردین ماه ۱۳۸۷ش افتتاح شد. این پروژه یکی از مدرنترین پایانههای کشور از نظر وسعت، طراحی و بهرهمندی از امکانات پیشرفته روز است.
پایانه مسافربری معراج
پایانه معراج با مساحت بیش از هفت هكتار و مبلغی افزون بر ۶۵ میلیارد ریال، در پایان سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسیده است . فاز دوم این طرح نیز برای سرویسددهی به مسافران تمام شهرهای شمالی كشور تا پایان سال ۱۳۹۱ به اتمام میرسد.
مساحت : ۷۵,۳۷۵ متر مربع
ظرفیت پذیرش اتوبوس روزانه : ۲۰۰ دستگاه
ظرفیت پذیرش مسافر روزانه : ۶۰۰۰ نفر
میزان اعتبار مورد نیاز : ۶۵ میلیارد ریال
نوع سازه : سازه فضایی
هدف از اجرای پروژه : ارائه خدمات به مسافرین شهرهای شمالی استان خراسان رضوی و استان های همجوار آن
شامل فضاهای بشرح ذیل:
ساختمان اصلی بمساحت ۱۱۷۰۰ متر مربع در ۳ طبقه
مجتمع تعمیرگاهی و باس واش بمساحت ۱۰۰۰ متر مربع
ساختمان گیت ورودی بمساحت ۴۰۰مترمربع
سرویسهای بهداشتی عمومی بمساحت ۱۰۰مترمربع
غرف خدمات عمومی بمساحت ۱۲۷۰مترمربع
فضای سبز به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع
سكوهای سوار و پیاده كردن مسافر به مساحت ۱۲۰۰۰مترمربع
خدمات تاكسیرانی به مساحت ۱۸۰۰مترمربع
منبع: سیری در ایران
|
|