فریزی
فریزی
در دامنه رشته كوه عظیم بینالود و در میان كوههای سربه فلك كشیده. منطقه فریزی، با قدمتی چندین هزارساله ....


موقعیت فریزی روی نقشه آب و هوای مشهد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

در دامنه رشته كوه عظیم بینالود و در میان كوههای سربه فلك كشیده. منطقه فریزی، با قدمتی چندین هزارساله چون نگینی درخشان خودنمایی می كند. این مکان در ۷۵ كیلومتری جنوب غربی مشهد در سرسبزترین دره های بینالود، واقع شده است. نام فریزی برگرفته از فر، به معنای شكوه و عظمت، و زی به معنای زندگی می باشد. راه ارتباطی این منطقه تماما آسفالته بوده و به دلیل موقعیت كوهستانی منطقه دارای چشم اندازی بسیار زیبا می باشد. این راه در امتدادجاده آسیایی (سنتو) از داخل شهر گلبهار می گذرد و در مسیر از معادن سنگ آهك خیج ، روستای خیج و سپس در روستای ییلاقی و دیدنی آبقد امتداد می یابد.
شهر مشهد از جمله شهرهای ایران است که به دلیل جاذبه های فراوان همواره مورد توجه بسیاری از طبیعت دوستانی قرار می گیرد که توسط تورهای هوایی مشهد و یا زمینی به این شهر سفر می کنند؛ یکی از جاذبه‌های مشهد که بسیار مورد بازدید قرار می گیرد روستای فریزی است که در میان رشته کوه های بینالود و در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد ( نرسیده به چناران ) و ۱۸ کیلومتری جنوب شهر گلبهار ، در دهستان طوس قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۷ خانوار ( ۸۶۹ ) بوده است .

روستای فریزی
نام فریزی برگرفته از( فر ) ، به معنای بزرگی و شکوه و ( زی )به معنای زندگی می باشد ؛ که البته بر اساس کتیبه حاشیه یکی از کتب ادعیه نام فریزی قبل از حمله وحشیانه مغول‌ها به نام ” ذی امان ” یا ” ذی امران ” بوده است که به این موضوع در منتهی الامال جلد ۲ نیز اشاره شده است . این روستا دارای موقعیت کوهستانی بوده اما راه‌های ارتباطی آن تماما آسفالت و دارای مناظر بسیار زیبا و چشم نواز است . امتداد این جاده استوایی ( سنتو ) از داخل شهر گلبهار گذر می کند ؛ که در مسیر آن معادن سنگ آهک خیج ، روستای خیج و روستای ییلاقی آبقد قرار دارد و انتهای مسیر روستای فریزی که به بهشت نهان مشهد مشهور است می رسیم .

از جاذبه‌ها و شاخص‌های اصلی این روستا طبیعتی چشم نواز ، آب و هوایی خنک و پاک ،جویبارهایی روان و گوارا با مردمانی صمیمی و مهمان نواز است که اکثرا کشاورز هستند و گردو و عسل از جمله مهمترین و برترین محصولات این منطقه است .روستای فریزی دارای کوه های بلندی است که همواره در زمستان پوشیده از برف است و به دلیل آب تامین شده از این برف بخشی از آب شهرستان چناران که توسط سد فریزی که بین روستاهای خیج و آبقد قرار دارد تامین می شود ، از سوی دیگر تعداد زیادی از کوهنوردان داخلی و خارجی جهت آموزش و صعود به قله بینالود جذب این روستا می شوند.مردم فریزی فارسی دری صحبت می کنند و دارای لهجه‌ای جالب هستند به گونه ای که کلمات از حلق اداء می شوند ، مردم این روستا اغلب کرد و ترک هستند .با جستجو و بررسی میتوان مشخصات آنها اغلب در سبزوار به ویژه نیشابور یافت می شود که بعد از حمله مغول‌ها به روستای فریزی کوچ کرده‌اند . روستای فریزی در گذشته در مسیر فرعی نیشابور و توس و مشهد قرار داشت ، که وجود کاروانسراها و رباط های بین راهی گواه این مورد است که رباط منطقه درمه در فریزی و رباط جاده چاه ملا در منطقه گلمکان و رباط ویرانی شاندیز مسیر رفت و آمد کاروان‌ها ، مسافران و مردم محلی را از نیشابور به مشهد و بالعکس را نشان می دهد .

فریزی

فریزی

فریزی

فریزی

فریزی

فریزی

فریزی

فریزی

فریزی

فریزی

فریزی

فریزی

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی