کارگاه نمایش تهران یکی از سالن های مجموعه ارزشمند تئاتر شهر تهران به شمار می رود که با هدف کمک به ن ویسندگان، ....
-
توضیحات
-
نظرات کاربران
-
ارسال نظر
کارگاه نمایش تهران یکی از سالن های مجموعه ارزشمند تئاتر شهر تهران به شمار می رود که با هدف کمک به نویسندگان، بازیگران، کارگردانان و طراحان تئاتر ایجاد شده است. کارگاه نمایش تشکلی تئاتری است در ۱۴ خرداد سال ۱۳۴۸ به پیشنهاد رضا قطبی که میخواست محیطی آزاد برای تئاتر به وجود بیاورد، و با همیاری ایرج انور، بیژن صفاری، آربی اوانسیان، داوود رشیدی و عباس نعلبندیان تأسیس شد. کارگاه نمایش، با گروهی متشکل از بازیگران جوان و پویا و کارگردانی آوانگارد کسانی چون آربی اُوانسیان موج جدیدی در اجراهای تئاتری دههٔ پیش از پیروزی انقلاب به وجود آورد. عباس نعلبندیان نیز در بطن این حرکت تحولساز سهم عمدهای داشت.کارگاه نمایش با هدف کمک به نویسندگان، بازیگران، کارگردانان و طراحان برای خودآزماییها و تجربههایی خارج از محدودیتهای متداول نمایش از ۱۴ خرداد ۱۳۴۸ آغاز به کار کرد. اولین نمایش کارگاه در اسفند ۱۳۴۸ به روی صحنه آمد.
این مجموعه از معماری زیبایی برخوردار است و جزء میراث فرهنگی کشور محسوب میشود. مجموعه تئاتر شهر در چهارراه ولی عصر (تقاطع خیابان انقلاب و خیابان ولی عصر) در مجاورت پارک دانشجو در تهران قرار گرفته است و محوطه سنگ فرشی وسیع و زیبایی دارد.در کارگاه نمایش چهار گروه تشکیل شد؛ «گروه بازیگران شهر» به سرپرستی آربی اوانسیان، گروهی بود که عباس نعلبندیان هم در آن فعالیت میکرد. سه گروه دیگر هم توسط ایرج انور و شهرو خردمند، اسماعیل خلج و آشور بانیپال بابلا اداره میشد و افرادی مانند محمد صالحعلاء در کارگاه اجراهایی داشتند. دومین نمایشی که در کارگاه اجرا شد نمایش «پژوهشی ژرف و سترگ و نو در سنگوارههای دوره بیست و پنجم زمینشناسی یا چهاردهم، بیستم و … فرقی نمیکند» از عباس نعلبندیان و به کارگردانی آربی اوانسیان بود. عباس نعلبندیان در سال ۱۳۴۸ به عنوان مدیر و عضو شورا در کارگاه نمایش مشغول به کار شد. در دوره مدیریت او بیش از ۵۰ اثر در کارگاه نمایش اجرا شد و خود او در این سالها چندین نمایشنامه و قصه نوشت و آثاری را هم به زبان فارسی ترجمه کرد.
کارگاه نمایش ساختمانی اجارهای هشتادمتری داشت دارای شش-هفت اتاق که پیش از آن کلاسهای خانم جانبازیان در آن برگزار میشد. گشایش کارگاه در پی جشنهای هنر شیراز بود. در بروشورهای کارگاه هدف تأسیس آن کمک به نویسندگان بازیگران، کارگردانان و طراحان برای خودآزمایی و تجربههایی خارج از محدودیتهای متداول حرفه نمایش عنوان شدهاست. پس از اجرای نمایشهای «شهر قصه» بیژن مفید و «پژوهش ژرف و …» عباس نعلبندیان جمعی اساسنامه اولین هسته تائتر تجربی ایران را آماده کردند. در آغاز گشایش کارگاه بیژن صفاری به سمت دبیر شورا، آربی اوانسیان، عباس نعلبندیان و ایرج انور به عنوان اعضای شورا به مدیریت کارهای نمایشی پرداختند. فریدون رهنما و خجسته کیا نیز در تأسیس گارگاه نقش مهم و راهبردی داشتند. کارگاه در مدت ده سال فعالیت خود حدود هفتاد اجرا نگارش بیست و چهار نمایشنامه و تعدادی برنامههای فرهنگی نظر نمایشگاه نقاشی اجرای موسیقی نمایش فیلم و شرکت در جشنوارههای بینالمللی تئاتر را در کارنامه داشت. کارگاه در سال ۵۷ آخریش نمایش خود را به نام «چاه» نوشته داود دانشور به کارگردانی رضا قاسمی را به روی صحنه برد. کارگاه نمایش در آخرین سالهای فعالیت خود بر اثر فضای ملتهب سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ و جدایی برخی از اعضایش با رکود مواجه شد و بر اثر انتقادها و حسادتهای دیگر گروههای تئاتری و فضای حاصل از انتقلاب از ادامه کار بازماند.
منبع: سیری در ایران
|
|