حمام یا چایخانه سنتی وکیل
حمام یا چایخانه سنتی وکیل
بنای‌ حمام‌ قدیمی‌ وكیل‌ در سال‌ ۱۲۸۰ ه . ق‌ به‌ شكل‌ با شكوه‌ و باتاثیرپذیری‌ از سبك‌ معماری‌ عصر زندیه‌ ....


موقعیت حمام یا چایخانه سنتی وکیل روی نقشه آب و هوای کرمان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

بنای‌ حمام‌ قدیمی‌ وكیل‌ در سال‌ ۱۲۸۰ ه . ق‌ به‌ شكل‌ با شكوه‌ و باتاثیرپذیری‌ از سبك‌ معماری‌ عصر زندیه‌ – قاجاریه‌ احداث‌ شده‌ است‌. از كف‌ تا دیوار آن‌ كاشی‌ كاری‌ و سرامیك‌كاری‌ شده‌ و به‌ دو بخش‌ رختكن‌ و گرمخانه‌ تقسیم‌ می‌شود. در دهه‌های‌ اخیر این‌ حمام‌ به‌ چایخانه‌ سنتی‌ تبدیل‌شده‌ است‌. سردر این‌ حمام‌ در سال‌ ۱۳۶۹ ه . ش‌ بازسازی‌ شد. بخش‌ گرمخانه‌ این‌ حمام‌ امروز محل‌ صرف‌غذاهای‌ محلی‌ كرمان‌ است‌.

اولین بخش از مجموعه وکیل، بنای حمام قدیمی یا چایخانه امروزی وکیل است که در سال ۱۲۸۰ به شکل باشکوه و با تأثیرپذیری از سبک معماری عصر زندیه – قاجاریه احداث شده است. این بنا یکی از حمام‌های تاریخی،‌ سنتی و باستانی کرمان بوده و به تقلید از حمام گنجعلی‌خان ساخته شده است. از کف تا دیوار آن کاشی‌‌کاری و سرامیک‌کاری شده و به دو بخش رختکن و گرم خانه تقسیم می‌شود.

در سال‌های اخیر این حمام به چایخانه سنتی تبدیل شده و توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اداره می‌شود. سردر این حمام در سال ۱۳۶۹ به سبک معماری دوره مربوطه‌‌اش، بازسازی شد و راهی از آن نیز مستقیماً به بازار کرمان ارتباط داده شد. در حال حاضر مهمانان و بازدیدکنندگان،‌ در این حمام با فالوده کرمانی، چای و انواع نوشیدنی مورد پذیرایی قرار می‌گیرند. بخش گرمخانه این حمام محل صرف غذاهای محلی کرمان شده است.

حمام یا چایخانه سنتی وکیل

حمام یا چایخانه سنتی وکیل

حمام یا چایخانه سنتی وکیل

حمام یا چایخانه سنتی وکیل

حمام یا چایخانه سنتی وکیل

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی