ساختمان روغن نباتی جهان تهران
ساختمان روغن نباتی جهان تهران
ساختمان روغن نباتی جهان مربوط به دوره پهلوی اول است و در تهران، خیابان وحدت اسلامی، تقاطع خیابان پانزده ....


موقعیت ساختمان روغن نباتی جهان تهران روی نقشه آب و هوای تهران
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

ساختمان روغن نباتی جهان مربوط به دوره پهلوی اول است و در تهران، خیابان وحدت اسلامی، تقاطع خیابان پانزده خرداد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ساختمان روغن نباتی جهان واقع در محله سنگلج و در حوالی ارگ تهران قرار دارد که بنای آن مربوط به دوران پهلوی اول است؛ با توجه به این که محله سنگلج به دستور کریم آقا خان بوذر جمهری _ رییس بلدیه _ در سال ۱۳۰۴ تخریب شده ، می توان تخمین زد که تاریخ ساخت ساختمان روغن نباتی جهان حداقل از ۱۳۰۴ و ۱۳۰۵ به بعد باشد.ساختمان روغن نباتی جهان در مالکیت شهرداری منطقه ۱۲ تهران است و کاربری موردنظر شهرداری «خانه فرهنگ» محله است.بناهای این مجموعه، با هدف کاربری مسکونی ساخته شده اند و ساختمان اصلی آن بعدها دارای کاربری های تجاری و شرکتی شده است. عمارت اصلی این مجموعه در سال ۱۳۴۵ و دیگر بناهای آن در سال بعد توسط مدیریت کارخانه روغن نباتی جهان خریداری شده و به عنوان دفتر این کارخانه مورد استفاده قرار گرفت.

ساختمان روغن نباتی جهان تهران

این کارخانه توسط احمد غضنفر و محمد على غضنفر تأسیس شده. کارخانه روغن نباتی جهان در سال ۱۳۳۴ در تهران به ثبت رسید و در سال ۱۳۳۶ شروع به تولید کرد. کارخانه روغن نباتی جهان در سال اول تأسیس روزانه ۵ تن روغن نباتی تولید می‌کرد و در سال ۱۳۵۶ روزی ۲۰۰ تن تولید روغن نباتی داشت. این کارخانه در اواخر سال ۱۳۶۴ توسط بنیاد شهید مستضعفان مصادره شد.ساختمان این کارخانه واقع در کرج محدوده چهارصد دستگاه بوده و در حال حاضر به مخروبه ای با ارزش ملکی بالا تبدیل شده‌است. محمدصادق فاتح یکی از بزرگترین کارخانه داران زمان پهلوی بود که تمام مجموعه‌های وی با نام جهان ثبت شده‌است. از جمله این کارخانه‌ها و املاک به کارخانه جهان چیت(پارچه بافی)در کرج و روغن موتور جهان در خزانه تهران و پشمبافی جهان در چهاردانگه تهران و نیز شهرکهای مجلل و با امکانات رفاهی متعدد از جمله جهانشهر کرج با تمامی مکان‌های تفریحی و درمانی و علمی و آموزشی مانند بیمارستان مدنی فعلی و مدرسه و مسجد جامع قدیمی چهارصد دستگاه و مرکز فنی حرفه‌ای کرج و باغات گلابی و سیب جهانشهر را می‌توان نام برد.
بعد از انقلاب بهره برداری از این مجموعه به «بنیاد شهید» واگذار شد؛ بناهای این مجموعه تا سال های متمادی بعد از انقلاب (تا سال ۱۳۸۱) بدون استفاده رها شده بود تا این که در تابستان سال ۱۳۸۱ شهرداری منطقه ۱۲ تهران نسبت به خرید و پاکسازی و مرمت این مجموعه اقدام کرد.

آدرس : تهران، خیابان وحدت اسلامی، تقاطع خیابان پانزده خرداد

ساختمان روغن نباتی جهان تهران
ساختمان روغن نباتی جهان تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی