فصل گلابگیری قمصر
فصل گلابگیری قمصر
یکی از جاذبه های گردشگری ایران که در فصل بهار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است مراسم گلابگیری قمصر ....


موقعیت فصل گلابگیری قمصر روی نقشه آب و هوای قمصر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

یکی از جاذبه های گردشگری ایران که در فصل بهار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است مراسم گلابگیری قمصر کاشان است .گل‌محمدی که یکی از گل‌های بومی کشورمان است همواره مورد توجه ایرانیان بوده و هست. گلابگیری که از دیرباز در ایران انجام می‌شده، روشی برای تهیه گلاب از گل محمدی است که این روش همچنان به‌عنوان کاربردی‌ترین روش تهیه اسانس در همه جای دنیا و برای تهیه اسانس‌های مختلف استفاده می‌شود. هنگامی که به مزارع گل‌محمدی وارد می‌شوید، گویی عطر خوش این گل‌ها شما را از زمین جدا می‌کند و اردیبهشت و خرداد ماه را برای شما به زمانی مانند یک زنگ تفریح در سال تبدیل می‌کند.
در باغ‌های گل محمدی هم می‌توانید از زیبایی گل‌ها و هم از عطر خوش آن‌ها لذت ببرید.قدم زدن در باغ‌های پایتخت گل و گلاب جهان، شهر قمصر بسیار لذت‌بخش است. وسعت این با‌غ‌ها بسیار زیاد است.

فصل گلابگیری قمصر
اگر در ساعات میانی روز به این باغ‌ها سر می‌زنید حتما با خودتان آب ببرید چون در طول روز هوا رو به گرمی ‌می‌رود.بهترین زمان برای رفتن به باغ گل قبل از طلوع آفتاب است که بوی گل و خنکای نسیم و صدای بلبل به آدمی آرامش دهد .
گلاب قمصر از نظر کیفیت و میزان اسانس در سطح بسیار بالایی قرار داشته و شهرت جهانی دارد. در اینجا امکان این وجود دارد که خودتان هم به چیدن گل بپردازید.
قبل از شروع چیدن گل‌ها با باغبان صحبت کنید و از او اجازه بگیرید. اینجا باغبان‌هایی بسیار مهربان و دوست‌داشتنی دارد که همیشه با روی خوش پذیرای شما هستند.در هنگام چیدن گل‌ها مراقب دستان خود باشید تا خارهای ریز ساقه گیاه به دست شما آسیب نرساند.
در شهرهایی که گلابگیری انجام می‌شود در این فصل می‌توانید گلاب خالص را با راهنمایی باغبان‌ها بخرید.
تولید صنعتی گلاب:

در تولید گلاب بروش صنعتی از ماشین آلات پیشرفته که قطعات آن از استیل زنگ‌نزن می‌باشد، استفاده می‌شود. ابتدا گل محمدی و آب در دیگ‌های استیل قرار گرفته و با حرارت‌دادن غیر مستقیم که معمولا بخار آب می‌باشد، از لابلای مخلوط گل و آب عبور داده می‌شود. مراحل تقطیر انجام و بخارات حاصله در مبردها که دارای لوله آب با جریان آب سرد می‌باشند، خنک و به مایع تبدیل می‌گردند و سپس به مخازن استیل گلاب منتقل می‌شوند. از این مرحله عملیات پاستوریزاسیون و صاف نمودن گلاب شروع می‌گردد و پس از گرم نمودن گلاب تا ۸۰ درجه سلسیوس ، از فیلترهای مخصوص کاغذی یا پلاستیکی بسیار ریز عبور داده شده و سپس در منبع پرکردن بطری‌ها قرار می‌گیرد. گلاب همچنان که داغ می‌باشد به داخل بطری‌های شیشه‌ای یا پلی‌اتیلن که قبلا با آب داغ شسته شده و میکروب‌زدایی گردیده هدایت و پس از دربندی با درب آلومینیومی یا پلاستیکی غیر قابل نفوذ ، بر روی بطری‌ها برچسب‌گذاری می‌شود و در داخل کارتن قرار می‌گیرند. در روش صنعتی با توجه به رعایت موازین مختلف در حین تولید و بسته‌بندی، گلاب حاصله از نظر ویژگی‌های فیزیک و شیمیایی و میکروبی مطابق استاندارد خواهد بود. عطر گل محمدی بصورت لایه زرد رنگ و چرب مانند ، سبک ، ، غیر محلول و نیمه جامد با توده کریستالی در حین تقطیر بر روی سطح گلاب قرار می‌گیرد.

فصل گلابگیری قمصر

تولید سنتی گلاب:

تولید گلاب به روش سنتی از قدیم‌الایام در ایران مرسوم بوده است. گلاب اولین بار توسط ابوعلی‌سینا استخراج و گوهر گل سرخ یا جوهر گل سرخ نام گرفته است. در تولید سنتی گلاب مقادیر مشخصی از گل محمدی و آب را که به ازای هر کیلوگرم گل یک لیتر می‌باشد در یک دیگ مسی محصول می‌ریزند و سپس درپوش روی دیگر را قرار داده و با تعبیه نمودن واشر لاستیکی مابین دیگ و درپوش دیگ که باعث جلوگیری از نشست بخارات می‌باشد، محکم می‌بندند. روی در دیگ سوراخی وجود دارد که به لوله‌های استیل یا آلومینیومی متصل و سر دیگر لوله به ظرف مسی که پاچ می‌نامند منتهی می‌شود و بخارات حاصل از تقطیر پس از عبور از این لوله در پاچ مسی که در داخل آن آب و یا آب سرد قرار دارد به تدریج سرد شده و گلاب حاصل می‌شود مدت زمان گلاب‌گیری در روش سنتی معمولا ۵ تا ۷ ساعت می‌باشد و از یک کیلوگرم گل محمدی ۱.۵ کیلوگرم گلاب بدست می‌آید که ۵۰۰ گرم اولیه بسیار خوشبو و غلیظ‌تر است.

فصل گلابگیری قمصر

اگر هنوز به کاشان و قمصر و سایر شهرهایی که گلابگیری در آن‌ها انجام می‌شود سر نزده‌اید، تا اواسط خرداد ماه فرصت دارید تا به این شهرها مراجعه کنید و ساعاتی را در این باغ‌ها بگذرانید تا برای ساعاتی از شهرها و دنیای شلوغ اطراف دور باشید.

فصل گلابگیری قمصر

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی