جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز
جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز
بندر ترکمن در ۴۰ کیلومتری شهر گرگان مرکز استان گلستان قرار گرفته است . این بندر که یکی از زیباترین شهرهای ....


موقعیت جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز روی نقشه آب و هوای بندرترکمن
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

بندر ترکمن در ۴۰ کیلومتری شهر گرگان مرکز استان گلستان قرار گرفته است . این بندر که یکی از زیباترین شهرهای استان گلستان است، هرچند در سال ۱۳۰۶ ساخته شده و عمر چندانی ندارد، ولی جاهای دیدنی زیادی دارد. در این مطلب می خواهیم جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز و تابستان را به شما معرفی کنیم بندر ترکمن، جایی است که صنایع دستی‌اش، هوای معتدلش، اسب ها و روسری‌اش بسیار در ایران زبانزد است.

جزیره آشوراده
معروف ترین جای بندر ترکمن، جزیره آشوراده است. به چند دلیل: اینکه آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است، جزو تالاب های مهم دنیاست، ۴۰ درصد خاویار ایران از این منطقه به دست می‌آید و تقریبا در ماهی از سال نیست که این جزیره پرندگان مهاجر را به خودش نبیند. آشوراده که عکس‌های آن قشنگترین عکس آلبوم هر کسی میتواند باشد، تنها بازمانده از سه جزیره به هم پیوسته بوده، در غرب بندر ترکمن است. قلعه مثلثی شمال آن هم یادگار دوران اشغال به دست روس‌هاست که به ثبت ملی رسیده. از بندر ترکمن میتوان با یک قایق خود را به آشوراده رساند که در ۱۰ دقیقه‌ای آن واقع شده و غرق غروب های دل‌انگیزش شد.

جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز

اسکله بندر ترکمن

اگر دلتان میخواهد لباس ها و مانتوهای رنگارنگ ترکمنی بخرید، نمد، پشتی و شال های خوش رنگی که زنان ترکمن به سر می‌کنند، قالیچه و سوزن دوزی‌هایی که به عنوان گردنبند، دستبند و گوشواره سوغاتی نابی است، میتوانید همه را از کنار اسکله بندر ترکمن که بهترین جای این بندر است بخرید. اگر هم دلتان خواست میتوانید سوار بر قایق های پدالی به دریای بیکران بزنید. اسکله در غرب بندر قرار گرفته است .

جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز

منطقه شکار ممنوع صوفیکم
برای دیدن گونه‌های نادر حیات وحش مثل روباه ترکمن و کوچکترین پستاندار ایران که حشره خوار کوتوله است، میتوان به منطقه شکار ممنوع صوفیکم رفت. اهمیت این تالاب به خاطر پرنده های در معرض خطری مثل اردک سرسفید و عقاب دریایی دم سفید است. زمستان ها هم این منطقه پر می‌شود از پرندگانی که پس از سفرهای بسیار به این منطقه رسیده‌اند. گونه های منحصربه فرد و نادری مثل عقاب دریایی دم سفید و اردک سرسفید از آفریقا و اروپا، هند و چین، ترکمنستان و چند فلات دیگر به ایران می‌آیند و زمستان را در این منطقه سر می‌کنند. تالاب صوفیکم زیستگاه ۱۳۰ گونه پرنده ازجمله ۹ گونه پرنده مهاجر و ۱۲ گونه پرنده بومی است.
ورودی این تالاب از کیلومتر جاده آق قلا به مرز اینچه برون در شمال استان شروع می‌شود.

جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز

دوشنبه بازار بندر ترکمن
در سفر به بندر ترکمن بهتر است سفرتان را جوری بچینید که یک دوشنبه را حتما آنجا باشید. دوشنبه بازار بندر ترکمن یکی از جاذبه های این بندر است و صنایع دستی بندر ترکمن را میتوان در آنجا پیدا کرد. زنان و مردان بومی بساط رنگارنگ‌شان را که صنایع دستی ترکمن است در این بازار پهن می‌کنند. اگر جاهای دیگر بندر دنبال سوغات ترکمن بودید و به هر دلیلی گران بود، میتوانید به قیمت معقول از این بازار بخرید. در دوشنبه بازار بندر ترکمن میتوان انواع پشتی، نمد، قالیچه های رنگارنگ، لباس های سوزن دوزی و زیورآلات را پیدا کرد. دوشنبه بازار بندر ترکمن در ورودی این شهر قرار گرفته است .

جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز

روستای قره قاشلی

بندر ترکمن، سرزمین اسب های مسابقه است و هرساله در بهار گردشگران زیادی به قصد دیدن مسابقات اسب سواری و کورس بهاره بندر ترکمن، راهی آنجا می‌شوند. برای دیدن اسب های اصیل ترکمن و دیدن مسابقات اسب دوانی باید به روستای قره قاشلی در ۱۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن و در میانه جاده بندر ترکمن به گرگان رفت.

جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی