جاهای دیدنی ارومیه در پاییز
جاهای دیدنی ارومیه در پاییز
جاهای دیدنی ارومیه را در پاییز باید دید. ارومیه جاهای دیدنی متفاوتی دارد که حتما چشم هر گردشگری را نوازش ....


موقعیت جاهای دیدنی ارومیه در پاییز روی نقشه آب و هوای ارومیه
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

جاهای دیدنی ارومیه را در پاییز باید دید. ارومیه جاهای دیدنی متفاوتی دارد که حتما چشم هر گردشگری را نوازش میدهد. شهر ارومیه از آن دسته شهرهای ایران است که در هر فصل سال زیباست . طبیعت رنگارنگ این شهر سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می کشد جاهای دیدنی ارومیه بسیار زیاد است و ما درمطالبی با عنوان جاهای دیدنی ارومیه در بهار و ۱۰ جای دیدنی ارومیه در تابستان معروفترین جاههای ارومیه را معرفی کردیم در این پست می خواهیم شما را با ۱۰ جای زیبای دیگر ارومیه آشنا کنیم تا اگر در فصل پاییز سفری به این شهر زیبا داشتید از سفر خود لذت ببرید .

خانه انصاری

یکی از جاهای دیدنی ارومیه خانه انصاری است که در میدان امام حسین معروف به میدان گول اوسته و در امتداد خیابان مدنی ۲ واقع شده است. این خانه که در زمان قاجار بنا شده است، متعلق به بابک جعفری بوده كه بعدها به دختر ایشان و همسر سیف‌الله‌خان انصاری می‌رسد و به همین جهت به نام «خانه انصاری» شهرت می‌یابد. این بنا در مرکز حیاط و باغ بزرگی قرار دارد و به صورت چهارگوش و در دو طبقه رو به شمال ساخته شده است.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

ساختمان شهرداری ارومیه

یکی از جاذبه های گردشگری ارومیه ساختمان شهرداری ارومیه است که در جانب شرقی میدان نسبتاً بزرگ و قدیمی انقلاب قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۱۰ خورشیدی توسط ملا اوستا که چیره‌دست‌ترین معمار زمان خود بوده ساخته شده است. پلان کلی این ساختمان همچون بنای شهرداری تبریز به شکل عقابی است که بال‌های خود را باز کرده است بنابراین در این طرح، طراح مجبور به رعایت تقارن نسبت به محور عرضی شده است. این ساختمان دو طبقه دارد که ارتباط طبقه اول با طبقه دوم توسط پله دوطرفه عریضی میسر شده و با انحنایی که در قسمت پایین به خود می‌گیرد، از پله به عنوان عامل دکوراتیو استفاده شده است.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

مسجد مناره

مسجد مناره ارومیه که به دلیل قرارگیری یک مناره در ضلع شمال شرقی آن به این نام مشهور شده است، در بخش شمالی خیابان امام در محله شیشه‌گر خانه در کوچه امیرنظمی واقع شده است. بر اساس کتیبه موجود در پیشانی محراب مسجد، این بنا در دوره قاجار توسط یکی از بزرگان شهر ارومیه به نام حاجی علی‌یار خان ساخته شده و در سال ۱۳۲۸ هجری قمری توسط یدالله خان امیرنظمی افشار (حاجی نظم‌الملک) تجدید بنا گردید. در این بازسازی سقاخانه‌ای در سمت چپ ورودی اصلی مسجد در قسمت شرقی بنا توسط خادم وقت مسجد به نام کربلایی حاج محمد ساخته شد.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

پل میان گذر دریاچه ارومیه

طرح و ساخت میانگذر دریاچه اورمیه که شامل مطالعات مهندسی، مهندسی پایه ، مهندسی تفصیلی، تهیه مواد و تجهیزات، اجرا و ساخت پل اصلی، پل آبگذر و اصلاح خاکریز است. پل اصلی شامل دو مسیر رفت و برگشت جداگانه سواره رو هر کدام به عرض مفید ۹٫۵ متر و یک مسیر راه آهن به عرض مفید ۵ متر می باشد. پل دارای ۳۳ دهانه بوده که پل اصلی شامل یک دهانه ۱۰۰ متری، ۱۲ دهانه ۷۰ متری، ۶ دهانه ۵۵ متری و پل دسترسی شامل ۱۰ دهانه ۲۸ متری، ۲ دهانه ۲۶٫۸ متری و پل انتقالی شامل ۲ دهانه ۵۰ متری می باشد.پل میان‌گذر دریاچه ارومیه بر روی دریاچه ارومیه بنا نهاده شده‌است و قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری است.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

برکه دالامپر

برکه دالامپر که آنرا در زبان محلی گله زین می نامند در ارتفاع ۱۶۰۰ متری در کنار کوه دالامپر در استان آذربایجان غربی به صورت طبیعی به وجود آمده است. این برکه در۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد. وسعت تقریبی این برکه در حدود یک هکتار باشد.اما در فصلهای مخلف سال وسعت آن تغیر پیدا می کند.آب این برکه از ذوب شده برفهای کوه و چشمه های اطراف تامین می شود. بیشتر سطح این برکه از گیاهانی همچون نیلوفر آبی ، نی و جگن و سایرگیاهان آبزی پوشیده شده است. وزغها، حشرات پا بلند ، سنگ پشت و انواع خزندگان از جانوارانی هستند که در کنار این برگه زندگی می کنند…

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

پارک اللرباغی ارومیه

یکی از مراکز گردشگری طبیعی و جاهای تفریحی شهر ارومیه پارک شهر یا اللرباغی می باشد پارک ساحلی ارومیه یا پارک اللرباغی یکی از طولانی ترین پارک های شهرچایی در شمال این پارک ساحلی درجریان است موقعیت این پارک در حد فاصل اوچ گوزلو کورپوسو یا قویون کورپوسو می باشد این پارک در جنوب شهر ارومیه و حاشیه خیابان والفجر قرار دارد .

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

چشمه آب معدنی هفتابه

چشمهٔ معدنى هفتابه ، حدود ۵۰ کیلومترى جنوب غربى ارومیه در دهستان مرکور و یک کیلومترى شرق دهکدهٔ هفتابه قرار دارد؛ آب با فشار و گاز به صورت استوانه‌اى که قطر قاعدهٔ آن تقریباً ۳۰ سانتى‌متر است ، خارج مى‌شود و در حدود ۱۰ سانتى‌متر از سطح آب بالا مى‌رود و فرو مى‌ریزد. حوضچه طبیعى در کنارهٔ بستر رود به وجود آمده و با تکه سنگ‌هاى بزرگى از رودخانه جدا شده است. از نقاط مختلف این حوضچه و برخى نقاط کنار بستر رودخانه ، گازهایى خارج مى‌شود. فشار آب چشمه به حدى است که آب رودخانه به این حوضچه وارد نمى‌شود.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

سد شهر چای

سد شهرچای در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ با حضور معاون رییس جمهور به بهره برداری رسیده است، سد شهر چای ارومیه در ۱۲ کیلومتری شهر ارومیه با ارتفاع ۸۴ متر از بستر رودخانه و قابلیت ذخیره ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب برای تامین ۱۲۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی مناطق پایین دست ارومیه و آب شرب و همین طور صنعت شهر ارومیه بر روی رودخانه شهر چای ساخته شده است.این سد از نوع سدهای خاکی سنگ ریزه ای می باشد. احداث این سد باعث ساخت جاده آسفالته سد شهرچای-راژان با مسافت ۲۵ کیلومتر شد که مسافتی کوتاه تر نسبت به جاده قبلی را دارد.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز


قلعه دم دم ارومیه

قلعه دم دم در سال ۱۰۱۸ ‏هجری قمری بر فراز کوهی به همین نام در ارتفاعات برادوست در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی ارومیه ساخته شده است. این قلعه به علت ارتفاع زیاد از سمت شمال و جنوب واتصال آن به صخره سمت غربی که نزدیک به زمین است، دارای حصار محکم و دروازه ای از در سمت جنوبی است. ‏قلعه از پنج قسمت تشکیل می شود که عبارت است از: قسمت اصلی، قسمت پایین و بیرون دروازه شرقی، در قسمت شرقی قلعه و منتهی الیه صخره، برجی عظیم بنا شده که خود در حکم قلعه بوده است.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

دریاچه ارومیه

این روزها کسی نیست که دریاچه ارومیه را نشناسد، به خصوص بحران بی‌آبی‌ای که این سال‌ها گریبان دریاچه را گرفته بود و اسمش را سر زبان‌ها انداخت و باعث شد که همه این دریاچه مهم ایران را بشناسند. دریاچه ارومیه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شور جهان است. این دریاچه در گذشته با نام‌های دریاچه رضاییه، چیچست (به معنای درخشنده) و کبودان نامیده می‌شد. دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک‌شدن کرد، اما با برنامه‌هایی که برای احیای دریاچه انجام شد و بارش‌های سال ۹۴ دریاچه دوباره تا حدی جان گرفت. دیدن این دریاچه بزرگ که شهرت جهانی دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است را در سفرتان از دست ندهید.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی