آبشار ادور
آبشار ادور
آبشار ادور لردگان در موقعیت جغرافیایی E5025 N3132 در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. این آبشار در ....


موقعیت آبشار ادور روی نقشه آب و هوای لردگان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

آبشار ادور لردگان در موقعیت جغرافیایی E5025 N3132 در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. این آبشار در ۶۳ کیلومتری غرب شهرستان لردگان و در نزدیکی روستای بارز واقع است. “بارز” منطقه ای ست در جنوب غربی استان چهارمحال و بختیاری و حد واسط سه استان ” خوزستان، چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد. به وسیله ی رودخانه ی “خرسان” از” استان چهار محال و بختیاری ” جدا می شود ولی جزء روستاهای شهرستان لردگان محسوب می شود. بارز یکی از مهم ترین و زیباترین مناطق گردشگری استان محسوب می شود و در حافظه ی مردم استان با عنوان “بارز و شوار” شهرت پیدا کرده است.
آبشار ادور

مردم این منطقه عموما کشاورز و دامپرور هستند و از مناطق عشایر نشین استان چهار محال و بختیاری محسوب می گردد هر چند که در امروزه بیش تر یکجا نشینی اختیار کردند ولی تعدادی از خانوارها هنوز به دامپروری اشتغال دارند. شهرت بارز بیشتر به دلیل برخورداری این منطقه از زیبایی های طبیعی که شامل رودخانه ی خرسان، مزارع برنجکاری و گندمزارها، جنگلهای به هم تنیده ی بلوط و مهم تر از همه نزدیکی به “کوه غارون” و چشمه سارهای زیبا می باشد.

بارز در جغرافیای استان از مناطق گرمسیری ست که در دامنه ی کوه غارون واقع شده است. به لحاظ آثار کشف شده و قابل مطالعه می توان قدمتی سه هزار ساله برای آن متصور شد و چه بسا بیش از این نیز قدمت تاریخی داشته باشد . در وجه تسمیه ی آن بعضی از مردم آن را بر گرفته از کلمه ی “باج” می دانند که به نظر می رسد نیاز به تحقیق بیشتری در این زمینه هست. از آنجایی که ساکنان اصلی این منطقه معروف به” برزی ” هستند و حتی نام خانوادگی برزی دارند می توان با توجه به اینکه کلمه ی” برز” و” برزگر” هم ریشه هستند و شواهد نیز دال بر این هستند که در این منطقه کشاورزی همیشه رواج داشته پس احتمال اینکه نام روستا از برزگر و برز ماخوذ شده باشد بیش تر است.

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی