خانه آیت الله خاتمی (موزه رجال و مفاخر اردكان)
خانه آیت الله خاتمی (موزه رجال و مفاخر اردكان)
تاریخ بنای این خانه ساده و قدیمی به دورۀ قاجار برمی گردد. از درهای اتاق سه دری باغچه کوچک و حوض باصفا ....


موقعیت خانه آیت الله خاتمی (موزه رجال و مفاخر اردكان) روی نقشه آب و هوای اردکان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

تاریخ بنای این خانه ساده و قدیمی به دورۀ قاجار برمی گردد. از درهای اتاق سه دری باغچه کوچک و حوض باصفا را می بینی داخل حیاط برو خانه سه جبهه ای است در سمت راستت سه اتاق کوچک وجود دارد. اتاقهایی که درهای چوبی دولنگه، آنها با شیشه های رنگی و سردر هلالی دیدت را می رباید. در روبروی اتاق سه دری زمستانی اتاق سه دری تابستانی وجود دارد که از پس صفه ورودی آن فضای شبهای تابستان و شب نشینی ها و قصه های پدر و مثنوی و حافظ خوانی را بیادت می آورد.آن سوی صفه دهلیزی است که به مطبخ می رسد کمی در فضای مطبخ که باشی بوی (تنورک) نان محلی شهر و غذایی که در دیگ سنگی بار گذاشته شده و بوی دود و گرمای آتش را برای راحتی فرزندان و همسرش تحمل می کند.

بازاریست كوچك ولی باصفا و زیبا، بازاری به نام زرین، بازاری كه به كمك نمایندگی میراث فرهنگی و سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اردكان مرمت شده، كوچك است ولی در گذشته بزرگترین چهارسوق جنوب كشور را داشته است. از میان بازار كه می گذری به مسجد جامع شهر با قدمت ۸۰۰ ساله می رسی آنجا كه زیلوهای ۸۰۰ ساله اش از مردمان گذشته حرف می زنند از آمدنها و رفتن ها از شبهای رمضان و مراسم های محرم حرف می زنند.

از كوچه و ساباط مسجد كه می گذری به طرف محله چرخاب به آب انبار قدیمی محله می رسی، آب انبار مجد آب انباری كه زمانی از پله های پایاب آن مردان و زنانی بالا و پایین رفته اند كه حالا افتخار شهر و كشورمان هستند. آب انبار سر كوچه ای است كوچه ای با خانه هایی درخور ولی كوچك، قدم به قدم به انتهای كوچه كه می رسی و از سایه و آفتاب كوچه باریك كه می گذری یك بالاخانه نظرت را جلب می كند، در زیر بالاخانه دری چوبی كوچك و دولنگی. در را بگشا دهلیزی باریك و كوتاه، تو را به حیاط می برد، در میان دهلیز سه در است اولی دری كه به بام و به طرف بالاخانه می رود. دومی و سومی درهایی است كه به بیرونی و اتاق زمستانی سه دری می بردت، كمی دقت لازم است تا جلسه و محفل درس و بحث دینی و مذهبی را در آن ببینی. در میان جمع مردان دینی آینده، استادی باتدبیر و تدبر مردی روحانی نظرها را جلب می كند. آیت ا… سید روح الله خاتمی روحانی روشن ضمیر و مبارزر، امام جمعه و مدرس حوزه علمیه شهر است. آیت الله خاتمی بزرگ مردی كه در شب دوشنبه دهم ماه مبارك رمضان سنه ۱۳۲۴ ه . ق دیده به جهان گشود، وی پس از اتمام دوران كودكی به تحصیل علوم دینی پرداخت و تا سن ۱۷ سالگی در اردكان و پس از آن برای ادامه تحصیل و كسب علم به اصفهان كه در آن زمان مركز آموزش علوم دینی بوده است می رود و تا سال ۵۵ ه . ق در آن شهر به كسب علم در علوم گوناگون می پردازد. وی پس از بازگشت به اردكان به تأسیس حوزه علمیه همت گماشت و در نهضت انقلاب اسلامی، رهبری شجاع و اثرگذار برای این شهر بود. مردی كه سالها امام جمعه اردكان و یزد بود پس از یك دوره بیماری سایه حمایتش را در پنجم آبان ماه ۱۳۶۷ بركشید و به دیدار حق شتافت.

از میان تمام یادهای این مرد بزرگ، باز در خانه اش گشتی می زنیم تا بدانیم مرد این چنین، چگونه و چطور می زیست.

تاریخ بنای این خانه ساده و قدیمی به دورۀ قاجار برمی گردد. از درهای اتاق سه دری باغچه كوچك و حوض باصفا را می بینی داخل حیاط برو خانه سه جبهه ای است در سمت راستت سه اتاق كوچك وجود دارد. اتاقهایی كه درهای چوبی دولنگه، آنها با شیشه های رنگی و سردر هلالی دیدت را می رباید. در روبروی اتاق سه دری زمستانی اتاق سه دری تابستانی وجود دارد كه از پس صفه ورودی آن فضای شبهای تابستان و شب نشینی ها و قصه های پدر و مثنوی و حافظ خوانی را بیادت می آورد.

آن سوی صفه دهلیزی است كه به مطبخ می رسد كمی در فضای مطبخ كه باشی بوی (تنورك) نان محلی شهر و غذایی كه در دیگ سنگی بار گذاشته شده و بوی دود و گرمای آتش را برای راحتی فرزندان و همسرش تحمل می كند.
از مطبخ كه خارج می شوی در همان دهلیز باریك چند پله به پایین می گذاری به سردابی كوچك می رسی. در انتهای دهلیز به پاباب قنات می رسی اینجاست كه به هنر معمار اردكانی پی می بری در فضایی به این كوچكی پایاب و زیرزمین و اتاق انباری در بالای زیرزمین، معمار اردكانی از تمام فضاها استفاده بهینه كرده به گونه ای كه نقطه بی استفاده ای نمی بینیم.

خانه را كه می بینی جز خانه و فضای معماری چیز دیگری ندارد. ولی اصل، مردمانی هستند كه روزگاری را با صفا و صمیمیت و دین مداری در این خانه گذرانده اند.
بخاطر همین مردمان هستند كه این خانه، به یاری فرزندان آیت الله خاتمی(ره) و میراث فرهنگی اردكان به موزه رجال و مفاخر شهرستان اردكان تبدیل شده است.

خانه خاتمی در سالی كه گذشت با تكمیل سیستم برق به نور پردازی مجهز گردید. و نیز برای راحتی بازدید كنندگان به آبسردكن مجهز شده و چون چندسالی از زمان مرمت اولیه بنا گذشته، نمایندگی میراث فرهنگی مرمتهایی را برای سلامت و سرزندگی بنا انجام داده است.

خانه آیت الله خاتمی (موزه رجال و مفاخر اردكان)

خانه آیت الله خاتمی (موزه رجال و مفاخر اردكان)

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی