مسجد جمکران
مسجد جمکران
این مسجد كه در بخش شرقی شهرستان قم و در شش كیلومتری آن در روستای جمكران ساخته شده است، امروزه به واسطه ....


موقعیت مسجد جمکران روی نقشه آب و هوای قم
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

این مسجد كه در بخش شرقی شهرستان قم و در شش كیلومتری آن در روستای جمكران ساخته شده است، امروزه به واسطه گسترش شهر قم، تقریبا جزو این شهر محسوب می شود و این مسافت از حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمكران توسط برخی از عاشقان آن حضرت (عج) پیاده پیموده می شود.

هر چند كه با وجود توجه ویژه به این مكان مقدس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مسجد گسترش چشمگیری داشته است، ولی هنوز از كمبودهای بسیاری رنج می برد و نیازمند حمایت دولت و كمك نیكوكاران برای تكمیل آن است، چرا كه برای اجرای كامل طرح جامع مسجد جمكران به یك هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

این مسجد كه امروزه با نام “جمكران” شهرت یافته است در گذشته به نام های مسجد صاحب الزمان (عج) و مسجد حسن بن مثله جمكرانی نیز نامیده می شده است.

به گزارش روابط عمومی مسجد مقدس جمكران؛ طبق آماری كه در سال ۱۳۷۹ منتشر شد، تعداد زائران و مسافرانی كه در طول سال به این مسجد مشرف شده اند، نزدیك به ۱۵ میلیون نفر بوده كه به طور حتم این آمار در سال های بعد از آن افزایش یافته است.

بنا بر همین گزارش، در روزهای ۱۳ تا ۱۵ شعبان در سال های اخیر بیش از ۲ میلیون نفر زائر به این مسجد آمده اند.

این استقبال روزافزون از مسجد جمكران كه در سال های اخیر شاهد حضور گردشگران خارجی بویژه شیعیان كشورهایی همچون عراق نیز بوده ایم؛ توجه بیشتر مسوولان را به این مكان مقدس طلب می كند.

واقعه ساخت مسجد به شیخ حسن بن مثله جمکرانی مربوط می‌شود، وی ادعا کرد که در بیداری با امام دوازدهم شیعیان، مهدی (عج) دیدار کرده است و حجت بن حسن (عج) دستور ساخت مسجد را به وی داده است.در میان شیعیان بحثهای زیادی در خصوص ملاقات با امام زمان(عج) مطرح است. عده‌ای با استناد به روایاتی، آن را در خواب ممکن میداننند. دریافت نامه از مهدی(عج) پس از غیبت کبری نیز مورد قبول بسیاری از شیعیان است، آنچنانکه نامه و توقیع رسیده به شیخ مفید – حدود یک قرن پس از غیبت کبری – از نظر شیعیان مورد تردید واقع نشده است
اما عده‌ای از جمله برخی از معاصرین، با استناد به نامه‌ای که حجت بن حسن مهدی(عج) به آخرین نایب خویش ارسال نموده است، که شیعیان به توقیع ناحیه مقدسه از آن نام می‌برند، مشاهده امام زمان(عج) در بیداری را بر خلاف نامه منسوب به مهدی میداننند، در بخشی از این نامه آمده است:

غیبت کامل آغاز شد و پس از آن ظهوری نخواهد بود، مگر بفرمان خداوند…بزودی برخی از شیعیان من ادعا خواهند کرد که مرا دیده‌اند، آگاه باشید که هر کس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده مرا کند، دورغگوی و تهمت زننده است…

مسجد جمکران

مسجد جمکران

مسجد جمکران

مسجد جمکران

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی