زیارتگاه پیر نارکی
زیارتگاه پیر نارکی
روز مهر تا ورهرام ایزد از ماه امرداد ، زیارت پیر ناركی پیر نارکی در ۵۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد در ....


موقعیت زیارتگاه پیر نارکی روی نقشه آب و هوای مهریز
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روز مهر تا ورهرام ایزد از ماه امرداد ، زیارت پیر ناركی
پیر نارکی در ۵۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد در حوالی مهریز بر دامنه‌ی کوه غربی به نام تیجنگ نزدیک دره زنجیر و یا در نزدیکی تفت از دره گیگون قرار دارد.
پیر ناركی یكی از كهن‌‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران است كه در ‎۲۰ كیلومتری شمال‌غربی مهریز و در دامنه‌ی كوهی قرار دارد كه از آن چشمه‌ی آبی جاری است. و در این منطقه توسط زرتشتیان به سبك معماری سنتی و از خشت و گل اتاقهایی كه اصطلاحا به آن “خیله” می‌گویند برای اسكان زائران ساخته شده است.

برپایه‌ی روایت‌ها، دختر یزدگرد به نام نازبانو در این مکان مقدس ناپدید شده است.ناز بانو كه پس از سقوط سلسله ساسانیان به دست اعراب و فتح ایران برای در امان ماندن از آزار فاتحان ، متواری و در این محل به درگاه خداوند می نالد تا وی را نجات دهد . خداوند با پذیرفتن در خواستش او را از دیدگان عموم پنهان نگاه می دارد.

ناز بانو بر بیابانگردی روشن بین نمایان شده و او را فرمان به بنیاد پیر نارکی می‌دهد. و اكنون این مكان مقدس محلی شده است برای دوستداران وی و كسانی كه بخواهند از درگاه خداون بزرگ نیاز طلب نمایند .
و هر ساله عده زیادی از گوشه و کنار جهان ، از روز مهر تا ورهرام از ماه امرداد ، برابر با ۱۲ تا ۱۶ امرداد ماه ، با گرد هم آمدن در این مکان ، به نیایش اهورامزدا و برگزاری آیین دینی و مراسم سنتی و داد و دهش می‌پردازند
در این آیین افزون‌ ‌بر اجرای برنامه‌های دینی به دانشجویان و دانش‌آموزان برتر زرتشتی جوایزی داده می‌شود.از دیگر برنامه‌های زیارت پیرناركی، معرفی زوج‌های جوان به زائران است و در این آیین آن‌ها در حالی‌كه به همكیشان خود شیرینی تعارف می‌كنند، آغاز زندگی مشترك خود را اعلام می‌دارند.

یكی هم ناركی تجینگ كوه است كه از خوبی با فرو شكوه است
چنان خورشید نورانی ز كوه است گذارش سخت و دور از هر گروه است
زیارتگاه خاص و عام باشد نه جای مردم بد نام باشد
الا ای مردم بهدین و خردمند كه هستی نیك نام و نیك پیوند
به قلب صاف دل را با خدا بند كه باشد مر خداوندان خداوند
بر سرو حكمتش كسی را خبرنیست كزین آمد شدن مقصود از چیست
همه در تحت امر كردگاریم گهی مانند گل گاهی چه خاریم

زیارتگاه پیر ناركی به وسیله بهروز جراح و به سرپرستی انجمن زرتشتیان كوچه بیوك اداره می شود.

زیارتگاه پیر نارکی

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی