امامزاده اظهر بن علی
امامزاده اظهر بن علی
امامزاده اظهر بن علی در روستای درجزین در ۵ کیلومتری شرق شهر رزن واقع شده و از آثار دوره مغول (قرن هفتم ....


موقعیت امامزاده اظهر بن علی روی نقشه آب و هوای رزن
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

امامزاده اظهر بن علی در روستای درجزین در ۵ کیلومتری شرق شهر رزن واقع شده و از آثار دوره مغول (قرن هفتم قجری قمری) است.

بنای این امامزاده به شکل برجی استوانه‌ای شکل است که ۲۰ متر ارتفاع و ۱۹ ترک دارد و قطر داخلی آن بیش از ۷ متر است. گنبد این بقعه مخروطی شکل می‌باشد و پوشش خارجی آن با آجرهای خفته و راسته ساده ساخته شده است.

ورودی بنا در سمت شرقی بقعه واقع شده است. در سمت جنوبی داخل حرم صندوق چوبی قرار گرفته که دارای کتیبه و آیاتی از قرآن مجید است. این صندوق در سال ۱۰۵۶ هجری قمری به فرمان شاه عباس دوم صفوی ساخته شد و در سال ۱۳۵۰ هجری قمری قسمت‌هایی از آن ویران شد و به سرقت رفت ولی بعدها تعمیر شد. طول صندوق مانند بسیاری از صندوق‌های عصر صفوی در قسمت پایین ۲۷۹ سانتی‌متر و در بالا ۲۷۰ سانتی‌متر و عرض آن در پایین ۱۲۷ سانتی‌متر و در بالا ۱۱۶ سانتی‌متر است. ارتفاع صندوق نیز ۱۴۲ سانتی‌متر است که ۵۰ سانتی‌متر پایینی آن به شکل سکو مانند است. بر روی کتیبه‌های صندوق سوره فتح به خط ثلث برجسته درج شده است.

در زیر کف بقعه، مرقد اصلی قرار دارد که با دری در قسمت جنوب بقعه می‌توان به آن وارد شد. محوطه سرداب مربع شکل است.

این امامزاده تا چند دهه پیش از چشم جغرافی‌نویسان و جهانگردان دور مانده بود و به همین دلیل اطلاعات کاملی از این بنا در دست نیست. آندره گدار؛ معمار فرانسوی نخستین محققی است که از این بنا یاد می‌کند و پس از آن مصطفوی به طور جامع به بررسی و وصف این بنا پرداخته است.

امامزاده اظهر بن علی

امامزاده اظهر بن علی

امامزاده اظهر بن علی

امامزاده اظهر بن علی

امامزاده اظهر بن علی

امامزاده اظهر بن علی

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی