رودخانه قره سو
رودخانه قره سو
قره‌سو یکى از مهم‌ترین رودخانه‌هاى منطقه مشگین‌شهر، دشت مغان و اردبیل است که به رود مرزى ارس مى‌ریزد. ....


موقعیت رودخانه قره سو روی نقشه آب و هوای مشگین شهر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

قره‌سو یکى از مهم‌ترین رودخانه‌هاى منطقه مشگین‌شهر، دشت مغان و اردبیل است که به رود مرزى ارس مى‌ریزد. قره‌سو از به هم پیوستن دو شعبه دامنه‌هاى شمال غربى کوهستان طالش و دامنه‌هاى شمال شرقى کوه‌هاى بزغوش به نام حاج محمدچایى به وجود مى‌آید. این رودخانه آب‌هاى عمده مشگین‌شهر و اردبیل و خلخال مانند قورى‌چاى و بالیقلى‌چاى را دریافت مى‌کند.

رودخانه قره‌سو، توده کوهستانى و آتشفشانى سبلان را دور مى‌زند و پس از عبور از قره‌داغ در اصلاندوز به رود بزرگ ارس مى‌پیوندد. رود قره‌سو با جریان سیلابى تندى از کوه‌ها سرازیر مى‌شود و در آب‌هاى ارس به هم ‌خوردگى و آشوبى به وجود مى‌آورد. از برکت برف‌هاى سنگین و باران‌هاى مداوم، رودهاى وابسته قره‌سو در تابستان‌ها خشک مى‌شوند و همواره با بیشترین میزان آب جریان مى‌یابد.
آبدهى قره‌سو در محلى به نام قره چناق اردبیل ۶/۴ میلیون مترمکعب است، ‌در طالب قشلاقى ۱۸۹/۲ میلیون مترمکعب است و در محل دولت بیگلوى مشگین شهر داراى ۳۴/۰۳ میلیون مترمکعب است. طول رودخانه ۱۰۸ کیلومتر است.
در مجموع دشت اردبیل گستره‌اى محصور است که آب‌هاى سطحى و زیرزمینى آن توسط رودخانه قره‌سو در طالب قشلاقى تخلیه مى‌شود. علاوه بر قره‌سو، رودخانه بالیقلى‌چاى، پرآب‌ترین رودخانه اردبیل است که از جنوب ارتفاعات سبلان سرچشمه مى‌گیرد و در شهر اردبیل به دو قسمت تقسیم مى‌شود که پس از عبور از شمال اردبیل وارد قره‌سو مى‌شود.

کناره‌هاى رودخانه بالیقلى‌چاى و دیگر رودخانه‌هاى کوچک که در جلگه اردبیل جارى‌اند، به عنوان گردشگاه‌هاى موقتى و مقطعى دوستداران طبیعت و کسانى که علاقه دارند اوقات فراغت خود را به دور از هیاهوى شهر سپرى کنند، مورد استفاده قرار مى‌گیرد. استقرار این رودخانه در نزدیکى شهر و جریان آن در شهر اردبیل این امکان را فراهم مى‌آورد که مردم به خاطر دسترسى آسان به حاشیه‌هاى رودخانه، براى گذران اوقات فراغت خود در روزهاى تعطیل و روزهاى آخر هفته از آن استفاده کنند. این در صورتى میسر خواهد شد که امکانات و تأسیسات لازم براى این گونه بهره‌بردارى‌ها در کنارهٔ رودخانه‌هاى دشت فراهم آید.
به این ترتیب، رودخانه‌هاى حوالى شهر اردبیل قابلیت‌هاى قایقرانى و دیگر ورزش‌هاى مشابه براى جهانگردان‌ها را ندارد، ولى حاشیه آن‌ها در برخى نقاط مساعد و مطلوب است و مى‌تواند به عنوان گردشگاه‌هاى رودخانه‌اى مورد استفاده قرار گیرد.

رودخانه قره سو

رودخانه قره سو

رودخانه قره سو

رودخانه قره سو

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی