شیرقلعه
شیرقلعه
شیر قلعه یا قلعه شیخ چشمه در ۵ کیلومتری شمال شهر شهمیرزاد واقع شده است. ارتفاع کوهی که شیر قلعه در بالای ....


موقعیت شیرقلعه روی نقشه آب و هوای شهمیرزاد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

شیر قلعه یا قلعه شیخ چشمه در ۵ کیلومتری شمال شهر شهمیرزاد واقع شده است.
ارتفاع کوهی که شیر قلعه در بالای آن قرار گرفته حدود ۲۵۰ متر بلندتر از زمینهای اطراف است .
در این ناحیه چشمه های متددی از جمله سر چشمه ( شیخ چشمه ) و هفت چشمه قرار دارد .
این قلعه کوهستانی بر اساس مطالعات باستان شناسی دارای زیر ساخت دوره اشکانی و ساسانی می باشد . با این وجود شیر قلعه در دوران اسلامی نیز به عنوان یکی از پناهگاههای مستحکم اسپهبدان طبرستان و همچنین بر اساس اسناد و مدارک تاریخی مورد استفاده اسماعیلیان مطرح بوده است .
شیر قلعه مربوط به حکومت طبرستان می باشد که در دوره اشکانی در مناطقی از ایران حکومت داشتند و این قلعه را جهت حفاظت راه انشعابی از بزرگراه ابریشم، احداث کرده بودند و در قرن پنجم و ششم، اسماعیلی مذهبان که مرکز آنان قلعه الموت قزوین بود، از این قلعه استفاده نموده اند و به روایتی تونلی زیرزمینی از قلعه به چشمه قلعه ساخته بودند تا از آب چشمه استفاده نمایند و از گزند دشمنان در امان بمانند.
شیر قلعه که مصالح اصلی آن را سنگ و ساروج تشکیل می دهد دارای هفت برج دفاعی و تقویتی است . این برج ها دارای ابعاد منظمی نیستند و همچنین ارتفاع آنها به دلیل ناهمواری سطح کوه یکسان نیست .
ظاهرا در گذشته این قلعه نظامی دارای یک دروازه بوده که در ضلع جنوبی آن قرار داشته است .
دوگانگی ملات به کار رفته در معماری شیر قلعه و نیز ساخت و سازهای جدید بیانگر بازسازی و مرمت آن در دوران اسلامی می باشد .
آب مورد نیاز قلعه نشینان این گونه قلاع کوهستانی عموما به وسیله چشمه ها قناتها و باران و برف تامین می شده است . در خصوص شیر قلعه و بر اساس یک عقیده تاریخی ساکنان اولیه قلعه با احداث بنایی برج مانند در پای کوه مورد نظر و ایجاد پله های مارپیچی نظیر پله های مناره آب مورد نیاز را از چشمه پای کوه که ظاهرا خودجوش بوده است به داخل قلعه می رساندند. بقایای برج یاد شده نیز اکنون به خوبی قابل مشاهده است .
فضاهای داخلی شیر قلعه شهمیرزاد اکنون پس از گذشت قرنها در زیر خاک مدفون است لیکن دیوارها و برج و باروهای آن نسبتا سالم مانده است .
سنگهای مورد استفاده در بنای شیر قله از نوع سنگ های کوجک و بزرگ است . علاوه بر سنگ کاربرد ملات ساروج آهک خاکستر ماسه بادی گل نی و دانه های ریز سنگ ( گرد و سفید ) در بنای این قلعه سبب استحکام بی نظیر آن شده است .
شیر قلعه شهمیرزاد در کنار قلعه شیخی قلعه ساروی بزرگ قلعه ساروی کوچک و قلعه وهل به عنوان یکی از مهم ترین و جذابترین قلاع منطقه باستانی قومس مطرح می باشد و طبیعت زیبا و آب و هوای ییلاقی این ناحیه نیز بر جذابیت آن افزوده است .

این قلعه همچنین دارای آبشاری مصنوعی است که از بالای آن تا دامنه ادامه دارد در پای این قلعه چشمه ای به نام شیخ چشمه سر وجود دارد که سرچشمه نیز نامیده می شود و جایی مناسب برای تفریح و اقامت است شامل چشمه درختان بزرگ گردو و رودخانه است که آب و هوای خوب آن آن را دلپذیر تر کرده است همچنین در این مکان قهوه خانه روباز هم موجود است

آدرس: شهمیرزاد شیرقلعه

شیرقلعه

شیرقلعه

شیرقلعه

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی