آبشار آبگرم
آبشار آبگرم
آبشار آبگرم کلات در موقعیت جغرافیایی E600348 N363009 در استان خراسان رضوی قرار دارد. آبشار آبگرم، این ....


موقعیت آبشار آبگرم روی نقشه آب و هوای کلات
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

آبشار آبگرم کلات در موقعیت جغرافیایی E600348 N363009 در استان خراسان رضوی قرار دارد. آبشار آبگرم، این آبشار در مجاورت روستای آبگرم در ۷۵ کیلومتری شهرستان کلات است. برای رسیدن به آبشار، پس از عبور از روستای آبگرم، در مسیری که امکان تردد وسایل نقلیه سبک وجود ندارد، پس از طی کردن راهی حدود نیم ساعت به آبشار زیبای آبگرم خواهید رسید. نام این آبشار از روستای ابگرم که دارای چشمه‌های آبگرم زیاد هست، گرفته شده‌است.

آب این آبشار از سرچشمه که چند کیلومتر بالاتر از خود آبشار قرار گرفته، به شکل قابل توجهی، گرم است. نه البته آنقدر گرم که در زمره چشمه های آب گرم محسوب شود اما احتمالا حوالی ۳۰ تا ۳۵ درجه گرما دارد. آبشار آبگرم و حوضچه آن به شدت برای آبتنی مناسب است

از كیلومتر۶۰ جاده كلات كه مسیر فرعی روستای آبگرم شروع می شود تا خود روستا تقریبا ۲۰ كیلومتر راه است كه مسیری آسفالته اما پیچ در پیچ است. از ابتدای روستا جاده خاكی شروع می شود و به سمت بند كه فضایی سیمانی برای ذخیره و كانال كشی آب است ادامه می یابد. از جاده خاكی با ماشین می شود تا پای بند رفت. البته یكی دوباری هم باید از رودخانه رد شد. از پای بند به بعد را باید پیاده رفت. از پای سد تا آبشار با سرعت مناسب، یك ساعت راه است. مسیر، از دشتی باز و بسیار سرسبز می گذرد كه البته از چشم گروههای دوچرخه سواری دور نمانده است. پیش از رسیدن به آبشار، درست در پیچ مسیر، بنایی تاریخی قرار دارد كه به اعتقاد مردم روستا شكاركاه نادر بوده است؛

كه البته نمی تواند صحیح باشد. نوع معماری و نوع خشت ها نشان می دهد كه بنا آنقدرها قدمت ندارد و نهایتا به اواخرعصر صفوی می رسد. اینها حدس من است و نظر كارشناسی نیست. بنا البته حالا دیگر دارد كاملا خراب می شود. چوپانها از بنا به عنوان گاش استفاده می كنند و گاش محلی است كه معمولا در توقف های شبانه گوسفندها را در خود نگهداری می كند. آبشار آبگرم واقعا آب گرمی دارد و مثلا كسانی كه سرمای آب آبشار اخلمد را تجربه كرده اند اینجا تجربه ای متفاوت خواهند داشت.

آبشار و حوضچه آن بوی حمام های قدیمی می دهد و این به خاطر همان گرمای آب است. درخت های انجیر فراوانی در مسیر قرار دارد كه در تابستان- شهریور و آنطرفها – انجیر كوهی فراوانی خواهد داشت. علاوه بر انجیر كوهی زالزالك كوهی- علف خرس- هم هم هست كه در همان تابستان میوه های فراوانی خواهد داشت.
اگر حوصله داشته باشید و پیاده روی خسته نشوید می توانید مسیر را از بالای آبشار ادامه داده و حدود نیم ساعت بعد به سرچشمه آبشار برسید كه باز بر خلاف دیگر آبشارها نه در پایین دیواره بلكه در وسط دشت قرار دارد و آب آن گرم است.

آبشار آبگرم

آبشار آبگرم

آبشار آبگرم

آبشار آبگرم

آبشار آبگرم
منبع : کویرها و بیابان های ایران

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی