قلعه بلقیس
قلعه بلقیس
كوه بلقیس در هشت كیلومتری شمال شرقی تخت سلیمان با دو قله بلند با ارتفاع ۳۲۰۰ متر و ۳۶۵۵ متر در ادامه ....


موقعیت قلعه بلقیس روی نقشه آب و هوای تکاب
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

كوه بلقیس در هشت كیلومتری شمال شرقی تخت سلیمان با دو قله بلند با ارتفاع ۳۲۰۰ متر و ۳۶۵۵ متر در ادامه سلسله كوههای شرق دریاچه ارومیه واقع گردیده. روی قله جنوبی استحكامات و قلعه تخت بلقیس قرار دارد. ساختمان قلعه كاملآ مدور واز سنگ بنا شده. لذا می توان تصور كرد كه از این بنا به عنوان برج دیده بانی استفاده می شده. بین دو قله كوه دریاچه بسیار زیبایی كه از ذوب شدن برف كوهها بوجود آمده در بیشتر ماههای سال قابل مشاهده است هر چند در سالهای اخیر به جهت كمی بارش تابستانها آب دریاچه خشك می شود.

قلعه تخت بلیقیس در سال ۱۹۵۹ توسط فون دراوستن مورد بررسی قرار گرفت وبعد از آن همه ساله توسط هیات باستانشناسی مورد بازدید قرار گرفت. ودر سال ۱۹۶۶ و ۱۹۶۹ به وسیله دیتریش هوف بررسی و مساحی شد.

مشخصات قلعه تخت بلقیس

حصار استحكامات فضایی حدود ۵۰ در ۶۰ متر كه به صورت پلكانی با ارتفاع زیادی ادامه یافته و در حدود ۹ ارك مشخص است. در درون حصار ساختمان تقریبا مربع شكل و ایوانی در جلو می توان دید. كه محور آن در جهت تخت سلیمان قرار گرفته. در جلو بنا یك تراس چند طبقه قرار دارد كه اتاقهای پناهگاه مانندی با سقف گنبدی می باشد.

تاریخ بنا

نوع معماری آجرهای كه در ابعادآجرهای ساسانی هستند همچنین قطعات سنگ، ماسه زرد رنگ با علائم حجاری ساسانی تاریخگذاری بنا را به دوره ساسانیان نزدیكتر می كند.

قلعه بلقیس

قلعه بلقیس

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی