تپه باستانی دوزده باغیر
تپه باستانی دوزده باغیر
سفال‌هایی مربوط به دوره‌های ساسانی ، هخامنشی و عصر آهن ، پیکر‌های گلی و سفال‌های مفرغ قدیم ، درفش‌های ....


موقعیت تپه باستانی دوزده باغیر روی نقشه آب و هوای زرنق
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

سفال‌هایی مربوط به دوره‌های ساسانی ، هخامنشی و عصر آهن ، پیکر‌های گلی و سفال‌های مفرغ قدیم ، درفش‌های استخوانی و ابزار سنگی، اجاق‌هایی مربوط به عصر مفرغ، سرنیزه‌های آهنی ، اشیا و آویزهای مختلف مفرغی آثاری هستند که دراین تپه شناسایی شده و به دست آمده‌اند.

سفال‌های ۶ هزار و ۵۰۰ ساله امروز در تپه quotation mark دوزده باغیر quotation mark شهر َزَرنَق از توابع شهرستان هریس کشف شد .
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی در بازدید از مراحل لایه ‌نگاری و کاوش در این تپه گفت : کشف سفال‌های سبدی با شاموت خمیری گیاهی ، قدمت این تپه را تا اواخر دوره نوسنگی ثابت می‌کند.
محمدی افزود: در لایه‌نگاری‌های صورت گرفته تیم کاوش و باستان‌شناسی، آثار، اشیا و آویزهایی از دوره‌های مختلف تاریخی به دست آمده که قدیمی‌ترین آنها سفال‌های مربوط به اواخر دوره نوسنگی یعنی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ سال پیش است.
وی گفت :‌ تیم کاوش ابتدا لایه‌نگاری‌هایی را به صورت حفاری عمودی برای شناسایی لایه‌های مختلف انجام دادند و با ایجاد ترانشه‌های پلکانی لایه‌های مختلف را مشخص کردند.
محمدی افزود : طبق اظهارات سرپرست تیم کاوش ، لایه ابتدایی این تپه متعلق به صدر اسلام و لایه‌های بعدی به ترتیب به کشف آثار دوره‌های ساسانی، دیوار دفاعی با پهنای حدود ۹ متر با یک برج مدور ، لایه‌های دوره هخامنشی ، عصر آهن و دوره‌های مختلف مفرغی منجر شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان با تشریح آثار و اشیای به دست آمده در این لایه‌نگاری‌ها گفت : سفال‌هایی مربوط به دوره‌های ساسانی ، هخامنشی و عصر آهن ، پیکر‌های گلی و سفال‌های مفرغ قدیم ، درفش‌های استخوانی و ابزار سنگی، اجاق‌هایی مربوط به عصر مفرغ، سرنیزه‌های آهنی ، اشیا و آویزهای مختلف مفرغی آثاری هستند که دراین تپه شناسایی شده و به دست آمده‌اند.
تپه تاریخی quotation mark دوزده باغیر quotation mark شهر زرنق بیش از یک هکتار مساحت دارد .

تپه باستانی دوزده باغیر

تپه باستانی دوزده باغیر

تپه باستانی دوزده باغیر

تپه باستانی دوزده باغیر

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی