دق گیو
دق گیو
دق گیو (به دق اکبرآباد هم شناخته میشود) در موقعیت جغرافیایی ۵۹ درجه و ۱۶ دقیقه شرقی و ۳۲ درجه و ۳۰ دقیقه ....


موقعیت دق گیو روی نقشه آب و هوای خوسف
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

دق گیو (به دق اکبرآباد هم شناخته میشود) در موقعیت جغرافیایی ۵۹ درجه و ۱۶ دقیقه شرقی و ۳۲ درجه و ۳۰ دقیقه شمالی در جنوب روستای گیو در استان خراسان جنوبی و در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان بیرجند قرار دارد. طول این دق ۲۵ کیلومتر و عرض آن در حدود ۶ کیلومتر است. در مرکز دق زمینهای قلیایی مسطح با عمق زیاد و درصد شوری نمک بالا قرار دارند که عملا از رشد هرگونه گیاهی جلوگیری میکنند. در حاشیه دق زمینهای کشاورزی روستاهای اطراف قرار گرفته است. برای دسترسی به دق مسیر بیرجند به روستای گیو و ادامه آن به سمت جنوب از داخل دق عبور میکند.
در اول سال ۸۷ سفر خود را برای رفتن به دق اكبرآباد لوت، كویرشهر خوسف آغاز كردم. برای رفتن به این منطقه از شهر بیرجند باید به شهر خوسف و سپس به روستای اکبرآباد جهت رسیدن به دق اکبر آباد سفر نمایید. فاصله شهر بیرجند تا دق اكبرآباد در حدود ۱۰۰ کیلومتر، معادل یك ساعت فاصله زمانی است. دق اكبر آباد در شمال غربی كویر لوت واقع شده ومنطقه ای است وسیع از خاکهای سله بسته که به دق اكبراباد شهرت یافته است. پوشش گیاهی بسیار ضعیف و در بعضی نقاط بوته های اسکنبیل و تاق قابل رویت است. پوشش جانوری منطقه بدلیل نبود آب و گیاهان بسیار ضعیف است . آگاما از جمله خزندگانی است که در این منطقه قابل مشاهده است. این کویر در جنوب روستای اکبر آباد واقع است. وقتی بصورت پیاده ویا با خودرو بر روی این دق حرکت کنید احساس زایدالوصفی به شما دست میدهد .مسیر یكسره صاف با وسعتی عجیب كه خداوند باریتعالی معمار آن بوده است. از ویژگیهای بارز این دق میتوان به قابلیت استفاده در صنعت جذب توریست و همچنین انجام مسابقات رالی اتومبیلرانی اشاره کرد. كویر ودق زیبایی های خاص خود رادارند که متاسفانه در کشور ما کمتر به قابلیتهای آن توجه شده است. توریستها وكویرنوردان معروف جهان علاقه خاصی به كویرها،بیابانها ودق های ایران دارند اما در ایران تعداد كویرنوردان ودوست داران طبیعت زیبای ایران كه بكر ودست نخورده است بسیار اندك هستند .
پس میگوئیم تا به كویر ودق های ایران سفر نكنید وزبیای ها وشگفتی های آن را از نزدیك نبینید به ارزش واهمیت آن پی نخواهید برد پس سفر كنید تا بر تجربه های شما افزوده شود.

دق گیو

دق گیو

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی