کاروانسرای طبسی
کاروانسرای طبسی
در ضلع شرقی مزار قطب الدین حیدر، رباط نسبتاً بزرگی دیده می شود که مثل همه رباط های قدیم از مجموعه ی ایوان ....


موقعیت کاروانسرای طبسی روی نقشه آب و هوای تربت حیدریه
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

در ضلع شرقی مزار قطب الدین حیدر، رباط نسبتاً بزرگی دیده می شود که مثل همه رباط های قدیم از مجموعه ی ایوان و غرفه و اطاق و اخیه و انبار و طویله تشکیل شده است . این رباط که حتی از نظر ساختمانی به پای هیچ کدام از رباط های میان راهی نمی رسد چیزی است در حد یک کاروانسرا اما وجود آن در کنار مزار و مسجد حداقل گویای این نکته است که رشد شهر ریشه در همین مجموعه دارد ، یعنی نقطه ثقل ایاب و ذهاب و ورود و خروج به شهر بوده است و احتمالاً باید همزمان با بنای مزار یا کمی پس از آن ساخته شده باشد .

لازم به ذکر است که سازمان میراث فرهنگی کارگاه تعمیرات و ساماندهی مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر را فعال نموده و مبالغ قابل توجهی را صرف تبدیل آن به مجموعه فرهنگی تاریخی شامل موزه باستانشناسی ، کارگاه هنری سنتی، کتابخانه تخصصی، چایخانه سنتی و دیگر کاربریهای فرهنگی نموده است.

مشخصات بنا این رباط در زمره بناهای دو ایوانی است که شامل فضای ورودی هشتی و تعدادی هجره مشرف به میان سرای بنا و انبار و اصطبل است.

این رباط که از ابنیه‌های جنب مزار قطب الدین حیدر می‌باشد در ضلع شرقی مزار قطب‌الدین حیدر قرار دارد و از چند ایوان و غرفه و اتاق و اخیه و طویله و انبار تشکیل شده و شکل و ترکیب کاروانسرایی دارد که در کنار مسجد و مزار قرار گرفته است. وجود این مجموعه بیانگر محل تردد و نقطه ثقل ایاب و ذهاب مردم به شهر بوده است.
رباط طبسی مربوط به دوره قاجار است و در تربت حیدریه، خیابان قائم، ضلع شرقی مزار قطب الدین حیدر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۸۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای طبسی

کاروانسرای طبسی

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی