چاه گز
چاه گز
منطقه مرتعی چاه گز در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان شهربابک قراردارد وبه عنوان جنوبی ترین منطقه شهربابک ....


موقعیت چاه گز روی نقشه آب و هوای شهربابک
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

منطقه مرتعی چاه گز در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان شهربابک قراردارد وبه عنوان جنوبی ترین منطقه شهربابک به حساب می آید . چاه گز بر روی سلسله جبال زاگرس واقع شده ومرتفع ترین کوههای این منطقه ارتفاعی بالای ۲۴۰۰ متردارند . امتداد کوههای دزدان وبازرگان و چاه گدار تا چاه گز به عنوان غربی ترین منطقه استان کرمان محسوب می شود و دشت ریگ سفید و رباط و شهربابک این کوهها را ازکوههای شمالی شهرستان جدا می سازد . نزدیک ترین آبادی به چاه گز چاه موتورهای منطقه بشنه هستند که در فاصله ده کیلومتری چاه گز قراردارند . فاصله چاه گز تا آبادی شورو ۱۵ کیلومتر و تا روستای بشنه ۲۰ کیلومتر است که از توابع نیریزمی باشند . چاه گز به علت همجواری با منطقه حفاظت شده گودغول سیرجان از سمت شرق و با منطقه حفاظت شده بهرام گور از سمت جنوب و غرب و واقع شدن درمنطقه حفاظت شده شهربابک دارای مناظر منحصر به فرد وزیبایی است با تنوع گونه های گیاهی و جانوری . آب وهوای منطقه نیمه بیابانی است و پوشش منطقه دربخشهای کم شیب ودشتی درمنه و قیچ می باشد و در ارتفاعات وجودپراکنده درختچه های کلخونک که در اصطلاح محلی کسیدانه نامیده می شود جلوه خاصی به منطقه داده است . سایرگونه های گیاهی منطقه شامل : انغوزه ، آویشن ، گل گاوزبان ، شیرین بیان ، زیره ، کاکوتی ، خاکشیر، اسکنبیل ، انجیرکوهی ، کنگر ، ریواس ، خشخاش وحشی ، سیرو پیازکوهی ، ریش بز ، اسپند ، مرتلخ ، خارشتر ، بومادران ، کلپوره ، بنه ، بادام وحشی وکهکم می باشند .

این منطقه دارای اکوسیستم نیمه بیابانی می باشد و وجود رشته کوههای نسبتا” مرتفع و دشتهای وسیع گونه های مهم حیات وحش را درخود جای داده است . این گونه های کم یاب عبارتنند از گورخر ، قوچ ومیش ، خرگوش ، یوزپلنگ ، گربه وحشی ، پلنگ که به رویت دامداران منطقه رسیده است ، گرگ ، کفتار وپرندگانی مانند هوبره ، زاغ بور ، دم چتری ، دم جنبانک ، زاغ نوک سرخ ، کبک ، تیهو ، چکاوک بیابانی ، سینه سیاه ، عقاب ، شاهین ، مرغ حق جنوبی ، سارکپه ، کبوتر چاهی ، قمری و خزندگانی همچون افعی شاخدار ، شترمار ، مارپلنگی ، سوسمار ، بزمجه ، لاک پشت و مارمولک وجوددارند .

مهمترین زیستگاه گورخرایرانی در کشور منطقه حفاظت شده بهرام گور می باشد وازاین گونه کمیاب سیصد راس درمنطقه بهرام گور شمارش شده است ، به علت همجواری این منطقه شاهد حضور این گونه کمیاب درمنطقه چاه گز نیز هستیم چنانچه درهمین دهه های گذشته شاهد حضور زیاد این گونه کمیاب درمنطقه شهربابک بوده ایم که به دلیل شکار بی رویه نسلی ازآن درمناطق شهربابک به جای نمانده است .

در منطقه چاه گز یک پاسگاه قدیمی متروکه از زمان رضا شاه وجود داردکه امنیت جاده قدیم شهربابک به نیریزراتامین می کرده ،درمسیراین جاده ازشهربابک به سمت جنوب استبرق پادرمنطقه ریگ سفید می گذاریم جاده ای در دل بیابان ، یکدست ویکنواختی منطقه و وجود نمکزارها و کور راههایی که ازجاده جدا می شود با همه زیبایی اش ترس و تردیدرا به دل هرتازه واردی واردمی کند ، چه بسیار کسانی بودندکه چراغهای روشن سیرجان را مظهر نجاتشان قلمداد کردند و درنمک زارهافرورفتند. پس از پیمودن نیمی از راه نرسیده به غدیرکر که درزمان بارندگی منظره زیبایی به خود می گیرد جاده سمت چپ را ادامه می دهیم ودرقسمت پای کوهها پاسگاه قدیمی چاه گز رویت می شود. ازچاه گز تا روستای بشنه چاه موتورها و قنات زیبای شورو قراردارد که مناظری زیبا درعمق منطقه بیابانی به وجود آورده است و هررهگذری را مات و مبهوت خود می کند وترس وتردید مسیر به شیرنی رسیدن به مناظری ازآب وآبادی خاطره ای بس زیبا وماندگار دریاد هر رهگذری بر جای می گذارد . روستای بشنه در جنوب غربی چاه گزواقع شده و جمعیت آن بالغ بردویست و بیست نفر وفاصله آن تاشهرنیریز ۷۰ کیلومتراست . غار معروف علی ولی الله به طول ۱۲۲ متر درهفت کیلومتری روستا قرارداردواعتقادات وباورهای زیادی درباره این غار درمیان اهالی منطقه وجود دارد ازاماکن متبرکه درمناطق همجوارچاه گز می توان به امام زاده سیدحسن و امام زاده سیدعلی در روستای غوری و امام زاده محمد در ده برین نام برد. قلعه های شورو ، کرسفید ، ده برین و قلعه بهرام گور در قطروئیه ازمکانهای تاریخی همجواربا چاه گزهستند .

کرسفید درقدیم جزء مراتع شهربابک بوده و اکنون جزء حوزه نی ریز است وازمناطق بسیارخوش آب وهوا می باشد ، مکانی بسیار زیبا در دل بیابان و حاشیه کوههای بلندو برف گیر . کرسفیددرمنطقه حفاظت شده بهرام گور درجنوب منطقه دزدان وبازرگان ودرغرب چاه گز قراردارد ودراین منطقه چندین حلقه چاه پرآب برای مصرف کشاورزی وجود داردو هندوانه کرسفید از شهرت زیادی برخورداراست .

دزدان وبازرگان درجنوب غربی شهربابک درمسیرجاده روستای غوری و همجوار با شهرستان نی ریز و شهرستان خاتم می باشد در دزدان و بازرگان دوحلقه چاه برای تامین علوفه دام حفر گردیده است که آقایان کریمیان زحمات فروانی درآبادانی منطقه متحمل شده اند ویکی ازاین چاهها آب نسبتا” خوبی دارد.

خشک سالیها و نامهربانی ها موجب کاهش حضور دامدارن منطقه جنوب شد اما این امر موجب نشد که دامداران مراتع را به حال خود رها کنند . دامداران مناطق چاه گز و چشمه انجیر و چاه معدن که قبلا” جدا بودند به علت خشکسالی های اخیر اکنون یکی شدند و به همراه دامداران دزدان و بازرگان تنها کسانی هستندکه به صورت دائم درمنطقه جنوب ریگ سفید فعالیت میکنندو همانگونه که نسبت به نگهداری گوسفندان و حفظ مراتع علاقه نشان می دهند نسبت به حیات گیاهی وجانوری منطقه تعصب خاصی دارند .

معدن سرب و روی چاه گز درجنوب شرق چاه گز درمنطقه چاه معدن قرارداردوبه گواهی افرادمنطقه این معدن در زمان صفویان فعال بوده و سرب استخراجی این منطقه جهت ساخت گلوله توپهای شاه عباس به اصفهان حمل می شده . برج وساختمانهای قدیمی و چاههای عمیق وگواهی افراد منطقه حکایت ازفعال بودن واهمیت خاص این معدن را درگذشته به اثبات می رساند . این معدن هم اکنون فعال می باشد .

درچشمه انجیر قبرستانی معروف به قبرستان گبری وجود دارد که حکایت از قابل سکونت بودن وقدیمی بودن منطقه رابه دنبال دارد . چاههای منطقه چاه گز دارای آب شیرین می باشند وازآب چاه گز برای کشت سیفی جات در قدیم استفاده می شده به طوریکه دردهه های گذشته آب بعضی از چاههای منطقه سر ریز داشت اما به علت خشکسالی های اخیر وبرداشت آب توسط معادن شاهد افت محسوس آب این چاهها هستیم .

اما توصیه به کسانی که دوست دارندمنطقه چاه گز رابرای گشت و گذار انتخاب کنند این است بدون راهنمای آشنا به منطقه به این مکان سفرنکنند اخیرا” محیط زیست منطقه گود غول اقدام به میخ گذاری درمسیرکور راههاو حاشیه راههای اصلی نموده علاوه براین که لاستیک ماشینهای دامداران منطقه بارها دراین میخ ها فرو رفته ماشینهای خود محیط بانان هم گرفتار میخ های خودشان شده و منطقه فاقد پوشش شبکه تلفن همراه می باشد و راههای تودرتوموجبات گم افتادن افراد نا آشنا می شود .امن ترین فصل برای گردش دراین منطقه فصل بهار می باشد

چاه گز

چاه گز

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی