آرامگاه دهقان سامان
آرامگاه دهقان سامان
آرامگاه دهقان سامانی در حدود ۲۸ کیلومتری شمال شهرکرد و در نزدیکی پل زمانخان که بر روی رودخانه سامان ایجاد ....


موقعیت آرامگاه دهقان سامان روی نقشه آب و هوای سامان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

آرامگاه دهقان سامانی در حدود ۲۸ کیلومتری شمال شهرکرد و در نزدیکی پل زمانخان که بر روی رودخانه سامان ایجاد شده قرار دارد.

آرامگاه دهقان سامان

آرامگاه دهقان سامان

آرامگاه دهقان سامان

آرامگاه دهقان سامان

میرزا ابوالفتح خان دهقان سامانی ملقب به «سیف الشعرا» و متخلص به «دهقان»، مردی صوفی مسلک و عارف بود که در سال ۱۲۴۹ هجری قمری در شهر سامان زاده شد و پس از کسب تحصیلات ادبی و حکمی، به شاعری پرداخت و در سال ۱۳۲۶ هجری قمری از دنیا رفت.

پدر میرزا ابوالفتح خان «بابا خان» نام داشت و از بزرگان شهر سامان بود و مادرش «خورشید» یا «خورشید جهان» نام داشت.

علی‌رغم آن که دهقان سامانی یکی از شعرای بزرگ چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود، اما با وجود این آن طور که شایسته است به آثار این شاعر بزرگ پرداخته نشده و مورد معرفی قرار نگرفته است. وی دیوان شعری شامل ۱۰ هزار بیت از مثنوی، غزل و قصیده دارد و یکی از نظریه‌پردازان نظامی گنجوی است و هزار دستان را که بالغ بر ۲۰۰۰ بیت می‌باشد، در نظم کتاب «الف لیل و لیله» (هزار و یک شب) پرداخته است. کتاب دیگر وی «داوود نامه» و اثر دیگرش «شکرستان» نام دارد.

آرامگاه این عارف ایلیاتی مانند زندگی‌اش به شکلی عجیب و پر رمز و راز بنا گردیده و به لحاظ شیوه ساخت و نوع معماری، بسیار درخور توجه می‌باشد اما متأسفانه به علت نظارت نامناسب، دیوارهای مقبره این شاعر از نوشته‌ها و یادگاری‌ها پر شده و چهره زشتی به این مقبره بخشیده است. عدم وجود سرویس بهداشتی و نبود روشنایی مناسب و انباشته شدن ضایعات ساختمانی، از مشکلات این مکان است.

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی