امامزاده چکان
امامزاده چکان
امامزاده سید ابراهیم(ع)مراغه بقعه امامزداه سید ابراهیم علیه السلام در ۴كیلومتری شرق مراغه در نزدیكی روستای ....


موقعیت امامزاده چکان روی نقشه آب و هوای مراغه
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

امامزاده سید ابراهیم(ع)مراغه

بقعه امامزداه سید ابراهیم علیه السلام در ۴كیلومتری شرق مراغه در نزدیكی روستای چكان واقع شده است این بقعه ازدیربازمورد توجه واحترام خاص اهالی شهرستان مراغه بوده و یکی از امامزاده های معروف ومشهور آذربایجان شرقی می باشد.

این بقعه شریف آرامگاه سید جلیل القدر حضرت امامزاده ابراهیم ابن حسن ابن قاسم ابن عبداله ابن حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام می باشد.

گفته ها حکایت ازاین دارد که نامبرده نوه سوم امام موسی بن جعفر علیه السلام هستند که در موقع هجرت از سوی مدینه به مشهد مقدس به دست مخالفان و دشمنان امامت و ولایت به شهادت می رسند ودر این مکان دفن می گردند. تاریخ کشف قبر امامزاده سید ابراهیم (ع) به حدود یکصد و هفتاد سال پیش بر می گردد.

در قسمت غربی دیوار حرم نزدیک ضریح مطهر سنگ حجاری شده ای به عرض ۸۰ سانتی متر و ارتفاع ۱۵۰ سانتی متر نصب شده است. مساحت عرصه امامزاده حدود ۳ هکتار است.ساختمان بقعه نسبتا ً در وسط عرصه قرار گرفته است، درقسمت شرقی آن رودخانه محلی جاری است ودر اکثر فصول سال پراز آب می باشد. قسمت غربی امامزاده متصل به روستای چکان است و ورودی قدیمی امامزاده از این مسیر می باشد. در اطراف بقعه رواقهائی در ضلع های شرقی و شمالی وجنوبی ساخته شده که زائرین برای استرحت و صرف غذا استفاده می کنند در زیر رواقهای شرقی به تعداد ۱۲ باب زائر سرا وجود دارد که در اختیار زائرین قرار می گیرد . بچه كه بودیم هر سال در روز عاشورا واربعین حسینی حتما باید به امامزاده میرفتیم حال وهوای دیگه ای داشت والان هم بعد ۴۰ سال این كار تكرار میشود وهر سال خیل عظیم مردم از مراغه وحومه جهت زیارت به این زیارت گاه روی میآورند .

امامزاده چکان

امامزاده چکان

با تشکر از آقای ایوب فارابی

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی