سراب گیان
سراب گیان
موسیقی زیبای آب با نزدیك تر شدن به متن طبیعت سراب، واضح تر و دلنوازتر به گوش می رسد. آب معجزه گر و آبادانی ....


موقعیت سراب گیان روی نقشه آب و هوای گیان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

موسیقی زیبای آب با نزدیك تر شدن به متن طبیعت سراب، واضح تر و دلنوازتر به گوش می رسد. آب معجزه گر و آبادانی ساز، اینجا نیز كار خود را كرده و طبیعتی بكر و سرسبز را در گوشه ای از زمین خدا پدید آورده كه همه چیز در آن مسحور كننده و زیباست.
این بهشت كوچك، معروف به «سراب گیان» كه در جوار تپه های باستانی گیلان در اطراف شهر تاریخی نهاوند واقع شده، تصویری از طراوت، سبزی، شادابی و شور و نشاط طبیعت زنده است كه آب، آبشار، چشمه، درختان سر به فلك كشیده و دامنه كوه سربلند، آنها را پدید آورده است.
می شود در جای جای این جنگل سبز و كوچك و محصور میان درختان چنار و بلوط و بید و گردو و… ساعت ها نشست و با احساس لطیفی همراه با خنكای آب زلال و سبك رودخانه گیان، به تفكر و تعبدی عمیق پرداخت.
آب كه از بلندی سرازیر می شود پس از عبور از حوضچه ای بزرگ كه دست بشر نظم هندسی خاصی به آن داده، به آبشاری زیبا و زلال تبدیل و باحركتی موزون و فریبنده به پایین دست می ریزد، بعد با جاری رود سرازیر می شود و می رود تا دشت ها، مزرعه ها ودلها را سیراب كند.
نهاوند دارای چشمه ها و سراب های متعدد است كه جنگل گیان با ۴۲۵ هكتار وسعت یكی از زیباترین آنهاست و ۲۰۰ هكتار آن پوششی درختی است با رودخانه پرآب و زلالی كه بیش از یك متر مكعب در ثانیه آب جاری دارد و زمین های كشاورزی حدود ۵ روستا را سیراب می سازد.
با این حال وقتی در یكی از روزهای گرم مردادماه به میزبانی سازمان جهاد كشاورزی استان همدان و مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان نهاوند، به اتفاق همكاران مطبوعاتی به دیدن سراب گیان رفتیم، برخی مشكلات این منطقه جذاب توریستی را در خفای زیبائیهای آن مشاهده كردیم كه جای تامل بسیاری داشت.
در این باره با چند تن از دیداركنندگان از منطقه گیان به گفت و گو پرداختیم:
محمد علی زاده یكی از مسافران «گیان» می گوید: «این جاذبه طبیعی به عنوان یكی از مكانهای گردشگری نه تنها شهرستان نهاوند، بلكه استان همدان، مطرح است اما چنان كه باید نسبت به معرفی آن به عموم مردم حتی در سطح استان اقدامی نشده و مجموع سراب های منطقه به ویژه «گیان» هنوز گمنام و ناشناخته اند».
وی می افزاید: «راه ناهموار، دسترسی آسان به این مكان را از مسافران علاقه مند سلب می كند، در حالی كه وجود یك راه دسترسی مناسب از حداقل امكاناتی است كه باید یك منطقه توریستی ایجاد شود».
خانم بختیاری، یكی دیگر از گردشگران منطقه می گوید: «امكانات بهداشتی اینجا، در حداقل ممكن است به طوری كه منطقه فاقد یك سرویس بهداشتی مناسب بوده و تخلیه زباله ریز انجام نمی گیرد و متاسفانه مردم نیز با عدم رعایت بهداشت محیط از جمله ریختن زباله و آشغال داخل و كنار رودخانه و پای درختان و فضای سبز اطراف، این مسئله را تشدید می كنند.»
مسافر دیگری – چنین می گوید: «عدم وجود امكانات روشنایی كافی باعث می شود تا با غروب آفتاب و كاستن از روشنایی روز، عملاً استفاده از این مكان زیبا برای گردشگران و مسافران غیرممكن و سخت شود».
خانم قاسمی نیز معتقد است كه، معمولاً تعبیه امكانات جانبی در كنار نقاط طبیعی توریستی، باعث جذابیت بیشتر مكان شده و رغبت مسافران را افزایش می دهد.

وی می افزاید: «متاسفانه «سراب گیان» فاقد كمترین حد این امكانات است. در حالی كه در این خصوص متولیان امر با ایجاد یك شهربازی كوچك و نصب دكه هایی جهت فروش برخی اقلام مورد نیاز مردم مانند مواد خوراكی و… هم بر جذابیت محیط افزوده و هم می توانند از درآمد آن برای رسیدگی به وضعیت سراب استفاده كنند.

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی