بقعه پیر غریب
بقعه پیر غریب
در ابتدای ورودی شهر سرخه از سمت سمنان(سمت راست جاده) قرار گرفته است. به گفته اهالی محل این مكان متعلق ....


موقعیت بقعه پیر غریب روی نقشه آب و هوای سرخه
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

در ابتدای ورودی شهر سرخه از سمت سمنان(سمت راست جاده) قرار گرفته است.

به گفته اهالی محل این مكان متعلق به شخص خاصی نیست و جنبه اعتقادی آن بیش از همه در بین افراد مسن وجود دارد بدین صورت كه نقل می‌كنند اینجا مكانی است كه هر كس دارای مشكلی باشد و به آن توسل جوید غریبه ای كه برای همگان ناشناس است می آید و مشكل یا مشكلات را حل می كند.

بنا به توصیف كوتاهی كه در سفرنامه اعتمادالسلطنه از آن شده است درسه فرسخی سمنان دهكده سرخه است كه در واقع قصبه آبادی می‌باشد و تقریبا هشتصد خانوار سكنه دارد. كاروانسرا خرابه از خشت و گل و كاروانسرائی آباد با دیوار كبری در این دهكده است. در قبرستان سرخه بقعه ایست محقر معروف به پیر غریب.

بنا بقعه ایست محقر و كوچك كه از خارج به صورت پلان دایره و از داخل به صورت ۷ ضلعی كار شده است. ورود به آن از ضلع شرقی صورت می‌گیرد و با كمی اختلاف سطح به كف داخلی بقعه می‌رسیم. دیوارهای داخلی در هر ضلع دارای طاقنمایی كشیده با فرم های نیم دایره است. همچنین دارای ایوانی با طاق نیم دایره می‌باشد. این بنا دارای الحاقاتی نیز در شمال و جنوب خود می‌باشد كه به صورت انباری استفاده می شوند. مصالح اصلی به كار رفته در بنای فوق خشت و گل میباشد و سطح داخلی بقعه و سطح خارجی آن با اندود گچ سفید شده اند.

این بنا به شماره ۵۸۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه پیر غریب

منبع : میراث فرهنگی سمنان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی