خانه قدیمی حاجی خان یاور
خانه قدیمی حاجی خان یاور
خانه قرایی معروف به خانه حاجی خان یاور حاکم رشتخوار در داخل شهر و در خیابان امام خمینی شمالی واقع شده ....


موقعیت خانه قدیمی حاجی خان یاور روی نقشه آب و هوای رشتخوار
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

خانه قرایی معروف به خانه حاجی خان یاور حاکم رشتخوار در داخل شهر و در خیابان امام خمینی شمالی واقع شده است . این سکونت گاه با وسعت ۲۲۰۰ مترمربع با توجه به کتیبه آن در دوره قاجار و به سال ۱۳۴۴ هـ . ق ساخته شده و مشتمل بر ایوانی با شش ستون ، تزئینات کاشیکاری و آجرکاری است که از جلوه ای خاص برخوردارند. مهمترین فضاهای این خانه به شرح ذیل می باشد:

۱-کوچه ورودی : کوچه ورودی خانه قرائی به طول حدود ۴۵ متر می باشد در این کوچه چند خانه قدیمی وجود داشته که در حال حاظر فقط سه خانه باقی مانده است دیوارهای طرفین کوچه دارای قابهای آجری می باشد که داخل آنها با کاهگل اندود شده است ضمن اینکه یک ازاره ی آجری به ارتفاع ۶۰ سانتیمتر در پایین این قابها دیده می شود .

۲- ساباط ورودی : در انتهای رکوچه ساباطی از جنس خشت وگل دیده می شود که فضای خاصی را قبل از ورود به خانه قرائی به وجود آورده است انتهای این ساباط به هشتی بیرونی خانه قرائی می رسد

۳- هشتی بیرونی : در این هشتی که همانند کوچه ورودی با قابهای آجری واندو کاهگل تزئین شده سه در وجود دارد که هر کدام به یک خانه قدیمی باز می شود در حال حاظر فقط دو خانه قدیمی وجود دارد وخانه دیگری در سالهای اخیر تخریب شده است .

۴-هشتی داخلی : این هشتی مختص خانه قرائی می باشد که مساحت آن در حدود ۲۵ متر مربع می باشد در اطراف آن فضاهایی جهت انتظار ودر وسط آن حوض کوچکی دیده می شود

۵- ایوان شمالی : زیباترین قسمت بنا می باشد که داری شش ستون با تزئینات آجر کاری است در این قسمت سه اتاق بزرگ دیده می شود که محل یسکونت خود خان وخانواده او بوده است .

۶- فضای تابستانی : این قسمت در ضلع جنوبی بنا قرار دارد ودارای ۶ اتاق می باشد که البته دو اتاق آن غعلا تخریب شده است مهمترین ویزگی این قسمت وجود بادگیر می باشد که ارتفاع آن در حدود ۱۸ متر می باشد نمای بیرونی این فضا به طرز زیبایی با آجرهای قالبی تزئین شده است .

۷-فضاهای ضلع غربی : این قسمت دارای یک اتاق ۵ دری ودو اتاق سه دری می باشد که محل سکونت مهمانان خانه بوده است وجود شومینه های زیابای گچی از ویزگی های این اتاق ها می باشد

۸ مطبخ : در انتهای ضلع غربی مطبخ وجود دارد که دارای دو تنور وچند اجاق می باشد در اطراف این قسمت نیز سکوهایی جهت قرار دادن ظروف ساخته شده است.

۹- فضاهای ضلع شرقی : در این فسمت دو اتاق ویک ایوان ساخته شده و فاقد تزئینات آجر کاری است وبه نظر میرسد محل سکونت خدمه بوده است .

خانه قدیمی حاجی خان یاور

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی