خانه خواجه داد گلمکان
خانه خواجه داد گلمکان
برسر راه گورستان وسیع و قدیمی محله پایین به فاصله حدود ۵۰۰ متر از گورستان ، اتاقکی تقریباً ۲۰ متری و ....


موقعیت خانه خواجه داد گلمکان روی نقشه آب و هوای گلمکان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

برسر راه گورستان وسیع و قدیمی محله پایین به فاصله حدود ۵۰۰ متر از گورستان ، اتاقکی تقریباً ۲۰ متری و محقر وجود دارد که مقبره ای در وسط این اتاقک به چشم می خورد که لوحی در آن هست .
{گویا کوهپایه های بهشت آیین گلمکان بزرگانی چون عبدالله مبارک ( از محدثین تابعین ) و خواجه دادالعابد را به آنجا کشاند تا در خلوت با خدای خود راز و نیاز کنند تا روزی که از این خاک روی به جهان دیگر برتابند . دوستداران خواجه داد العابد او را در کنار گورستان قدیمی روستا در سایه درختان سرسبز به خاک می سپارند و بر سر گور او سنگی ساده و اتاقکی ساده تر بنا می نهند و پیوسته به آن تبرک جسته و می جویند.نوشته سنگ قبر خواجه چنین است :
” هذه الروضه الشریفه للشیخ العارف الزاهد الکامل المرحوم المغفور خواجه داد العابد تغمده الله فی غفرانه وفاته فی سنه ۴۳۵ “}

حوالی سالهای ۴۳۵ یعنی وفات این خواجه بزرگ ،اوج درگیری های سلسله غزنویان با سلجوقیان مخصوصا در منطقه نیشابور و توس است بر سر تاج ملک ایران.

آرامگاه ای عارف بزرگ مورد عزت واحترام مردم است وافراد زیادی با توسل به این شخص بزرگ به حوائج خودرسیدند. نذورات وبیشتر در كنار ارامگاه این شیخ عارف بزرگ اش وبلغور درست می كنند وبین مردم تقسیم میكنند . این ارامگاه با قدمت زیادی كه داشته است چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است تادر سال ۱۳۵۷توسط مرحوم حاج علی اكبر داوری وخیرین عزیز با سنگ و گل وسقف ان با چوب وشیروانی درست شده بود كه براثر مرور زمان وبارندگی سقف ان خراب ودیوار ها شكافته شده بود در سال ۱۳۹۲ آقای احمد بلال به فكر بازسازی مجدد ان برامد و اقدامات لازم را انجام داد ومراتب قانونی ان را از طریق میراث فرهنگی شهرستان چناران وشهرداری محترم گلمكان طی شد وپس از چند ماه اجازه تخریب وبازسازی ان مكان شریف را در اختیار ایشان گذاشتند .

خانه خواجه داد گلمکان

خانه خواجه داد گلمکان

خانه خواجه داد گلمکان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی