تالاب یانیق
تالاب یانیق
تالاب”یانیق” ازدیگرتالاب های زیبای هشترود است كه در۳۵كیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در كنار جاده آسفالته ....


موقعیت تالاب یانیق روی نقشه آب و هوای هشترود
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

تالاب”یانیق” ازدیگرتالاب های زیبای هشترود است كه در۳۵كیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در كنار جاده آسفالته هشترودمراغه،در ۴۶درجه و ۵۲دقیقه و۴۷ ثانیه طول شرقی و ۳۷درجه و ۲۲دقیقه و ۵۲ثانیه عرض شمالی قرار دارد .

این تالاب از ۲ بخش مجزا به فاصله ۱‎/۵ كیلومتر از همدیگر،یانیق بزرگ و یانیق کوچک که حدودا ۱۵۰۰متر از هم فاصله دارند , تشكیل شده است. یكى از ۲ تالاب یانیق كه به عنوان استخر طبیعى آبیارى مورد استفاده كشاورزان قرار مى گیرد، وسعتى در حدود یك هكتار و تالاب دیگر كه در گوى تپه ماهور قرار گرفته و به صورت نوار باریك، امتداد یافته، ۴ هكتار وسعت دارد. ارتفاع تالاب هاى یانیق ازسطح دریا یك هزار و ۶۰۰ متربوده و هردو آنها در بخش مركزى خود بیش از ۲ متر عمق دارند. سواحل و حوزه آبریز تالاب یانیق را زمین هاى زراعى و چمنزار، تشكیل داده و در تركیب پوشش گیاهى سواحل غیرازتعدادى درخت بید، درخت یا درختچه دیگرى وجود ندارد. حاشیه تالاب یك هكتارى، دایره اى شكل و كاملا پوشیده از نى است به طورى كه آب داخل محدوده، تالاب را به صورت حلقه اى در برگرفته است. وجود این نیزار انبوه مخفى گاه مناسبى را براى پرندگان آبزى بویژه در زمان احساس خطر به وجود آورده است.

پوشش گیاهى حوزه آبریز و سواحل تالاب هاى یانیق از ۲ بخش مرتعى و زراعى تشكیل شده كه گیاهان مرتعى متشكل ازانواع استپى و نیمه استپى بوده و بخشى از پوشش گیاهى مرتعى را گیاهان مهاجم یا علف هاى هرز تشكیل داده كه در اثر تغییر كاربرى و چراى مفرط دام در منطقه، شكل گرفته است. گیاهان حاشیه تالاب هاى یانیق را انواع جگن، گراس ها و آلاله تشكیل مى دهد كه داراى رویش فصلى بوده و بر حسب تغییرات حجم آب تالاب در سواحل، ظاهر و در میان گل و لاى، مدفون مى شوند. تالاب یانیق هم مانند دیگر تالاب هاى هشترود با فرا رسیدن فصل سرما در یخبندان زمستانه فرو مى رود. دوران یخبندان یانیق مانند تالاب هاى دیگر بین چهار تا پنج ماه طول كشیده و پس از ذوب شدن یخ ها، پرندگان مهاجر آبزى و كنار آبزى در هر ۲ تالاب، حضور مى یابند. متأسفانه تالاب یانیق به رغم شناخته شدن به عنوان یكى از چهار زیستگاه زادآورى اردك سرسفید در كشور از نظر قانون مندى مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در زمره مناطق آزاد بوده و در فصول مجاز، مورد استفاده شكارچیان قرار مى گیرد.

نوع تالاب
برابر طبقه بندی کنوانسیون رامسر تالاب از نوع فصلی با آب شیرین تالب شور می باشد .

امکان جذب گردشگر
باتوجه به سهل الوصول بودن تالاب و وجود گونه های پرندگان زاد آور در صورت داشتن آب در فصل بهار و تابستان و خوش آب وهوا بودن آن در تابستان می توان گردشگران طبیعت را برای اقامت کوتاه مدت به آن جذب کرد .

کاربری تالاب
با پمپاژ از آب تالاب در مزارع استفاده می کنند .زمینهای اطراف تالاب دیم زار است و بخشی نیز حالت مرتعی دارد و دام داران از علوفه های تالاب و مراتع استفاده می کنند .

راههای دسترسی

از طرق جاده هشترود روستای یانیق (در مسیر جاده هشترود به مراغه ) قابل دسترسی است .

گیاهان
در ترکیب پوشش گیاهی تالاب درختی یا درختچه مشاهده نمی گردد . در زمان پرآبی پوشش گیاهی داخل تالاب را عمدتا گیاهان آب زی بن در آب و غوطه ور تشکیل می دهند و

ماهی

در این تالاب ماهی وجود ندارد .

تالاب یانیق

از هموطنان عزیز ساکن هشترود تقاضا می شود در صورت داشتن تصاویری از تالاب یانیق آنرا در قسمت دیدگاه ( قسمت پایانی مطلب – انتهای صفحه ) و یا از طریق ایمیل (info@seeiran.ir) برای ما ارسال نمایند.لطفا از صحت عکس موجود مارا مطلع سازید . با تشکر

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی