تالاب گروس
تالاب گروس
تالاب گروس در جنوب شرقی پارک ملی دریاچه ارومیه و دردهانه رودخانه های سیمینه رود و مهاباد چای در استان ....


موقعیت تالاب گروس روی نقشه آب و هوای نقده
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

تالاب گروس در جنوب شرقی پارک ملی دریاچه ارومیه و دردهانه رودخانه های سیمینه رود و مهاباد چای در استان آذربایجان غربی در موقعیت جغرافیایی ۳۷درجه و ۱دقیقه و ۴۸ثانیه عرض شمالی و ۴۵درجه و ۴۴دقیقه و ۳۶ثانیه طول شرقی قرار دارد. شمال و شمال غرب آن به اراضی باتلاقی و طغیانی دریاچه ارومیه محدود شده و نهایتاً به دریاچه می‌رسد. در جنوب غرب به تالاب كانی برازان محدود می‌شود راههای دسترسی به این تالاب جاده روستایی بفراون و خورخور منشعب از جاده ساحلی مهاباد است.

موقعیت جغرافیایی تالاب گروس

تالاب گروس به همراهی تالاب كانی برازان در جنوب بخش وسیع جنوب شرقی دریاچه ارومیه در ارتفاع۱۳۰۰متری از سطح دریا قرار دارد. مصب دور رودخانه سیمینه‌رود و شعبات آن و همچنین مهاباد‌چای و شعبات آن تالاب گروس را بوجود می‌آورند كه در بخش‌های درونی دارای آب شیرین است و هر چه به دریاچه ارومیه نزدیكتر می‌شود اختلاط آب دریاچه موجب شورشدن آن می‌گردد. همچنین تأثیر اسپرس نمك در روی تالاب گروس باعث تغییرات فصلی در درجه شوری آن می‌شود.

اراضی تحت نفوذ این تالاب از نظر آب تحت‌الارضی و سطحی حالات تالابی پایدار فصل و تبخیر زیاد موجبات شوری و تجمع نمك را فراهم می‌سازد. ایجاد دایك و جاده و همچنین كانالهای زهكش موجب شده كه زهكش طبیعی منطقه از جمله انتشار آب رودخانه‌ها در فصل پرآبی در تمام نقاط تالاب به یكسان صورت نگرفته و در نتیجه در برخی از نقاط تجمع شوری در سطح بطور فزایند باقی مانده و از شسته شدن املاح جلوگیری شود. این امر سبب شده است كه پوشش گیاهی آن حالت تغییر یافته و هالوفیتها در حال پیشروی باشند.

تالاب گروس جزء مجموعه طغیانی جنوب شرق دریاچه ارومیه محسوب می‌شود و مجموعاً دربخش‌های شمال شرقی با اراضی طغیانی و مصب زرینه‌رود مخلوط می‌شود.

هیدرولوژی

از آنجائیكه تالاب گروس در مصب رودخانه‌های سیمینه‌رود و مهاباد چای قرار دارد لذا میزان آب ورودی در آخرین ایستگاههای سنجش و دبی این رودخانه‌ها ذیلاً ذكر می‌گردد.

سیمینه‌رود زنجیرآباد (كد ایستگاه ۲۲۴۱۳)، بطور متوسط سالیانه ۷ مترمكعب درثانیه دبی آب این ایستگاه است حداكثر آن در ماه فروردین معادل ۴/۲۰ متر مكعب در ثانیه و حداقل آن در تیرماه ۱/۱ متر مكعب در ثانیه ۶/۵۸ درصد آبدهی این رودخانه در فصل بهار است.

مهاباد چای (پل سر) « كد ایستگاه۲۲۸۱۹» بطور متوسط سالیانه ۵۵/۸ مترمكعب در ثانیه تخلیه آب دارد و حداكثر آن در ماه فروردین معادل ۷۹/۲۶ متر مكعب در ثانیه و حداقل آن در شهریور ۴۹/۰ متر مكعب در ثانیه است.

حیات وحش

به دلیل موقعیتتوپوگرافی و وجود توده‌های نی‌زار، پذیرای بیشترین جمعیتپرندگان مهاجر آبزی و كنار آبزی از جمله گونه در خطرانقراض اردك سر‌سفید وگونه‌هایحمایت‌شده اردك مرمری، پلیكان، قو، فلامینگو، حواصیل عقاب تالابی و همچنینسایر پرندگان همچونانواع غاز، انواع مرغابی، آنقوت و … است. غیر ازپرندگان موجود در تالابیك نوع وزغ سبز معمولی و یك نوع قورباغه مردابی و همچنینماهی كپور در این تالاب زیست می‌نمایند.

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی