تالاب سولدوز
تالاب سولدوز
تالاب سولدوز در ضلع جنوبی پارک ملی دریاجه ارومیه و درحوزه اکولوژیک این دریاچه در موقعیت جغرافیایی ۳۷درجه ....


موقعیت تالاب سولدوز روی نقشه آب و هوای نقده
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

تالاب سولدوز در ضلع جنوبی پارک ملی دریاجه ارومیه و درحوزه اکولوژیک این دریاچه در موقعیت جغرافیایی ۳۷درجه و ۲دقیقه عرض شمالی و ۴۵درجه و ۳۶دقیقه طول شرقی که در مسیر جاده آسفالته ارومیه -مهاباد و در منتهی الیه زهکش خروجی سد حسنلو قرار دارد. شهرستان نقده به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و عوارض طبیعی دارای تالاب‌های بین‌المللی به ثبت رسیده است و به خاطر قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر مامن پرندگان و حتی محل زاد و ولد پرندگان است .

تالاب سولدوز یكی از چندین تالاب شهرستان نقده است. نام این تالاب از نام منطقه ای كه كل محدوده شهرستان نقده را در بر می گیرد گرفته شده است. مساحت كل تالاب حدود ۲۰۰ هكتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۸۰ متر است. گیاهان مهمی كه در این تالاب وجود دارند عبارتند از نی ، جگن ، گز و از حیات وحش چنانچه در زمان مناسب كه به نظر ماه هی اسفند فروردین است به آنجا سفر كنید گونه هایی نطیر فلامینگو ، پلیكان سفید ، چوب پا ، تنجه ، آنقوت وگونه هایی از مرغابی ها و آبچلیك سانان می توان در آنجا دید.
راههای دسترسی
از طریق جاده ارومیه به مهاباد در نزدیکی آبادی درگه سنگی پس از عبور از میان تالاب یادگارلو می توان به تالاب سلدوز دسترسی پیدا کرد .
منابع تامین آب
آب تالاب از زه آب های کشاورزی و گدارچای تامین می شود .
نوع تالاب
تالاب سلدوز را مردم طبیعت دوست شهر ارومیه با احداث دیوار خاکی در انتهای رودخانه گدار بوجود آورده اند بنابراین تالاب از نوع انسان ساخت و دایمی با آب شیرین می باشد
امکان جذب گردشگر
این تالاب مصنوعی است و توسط طبیعت دوستان احذاث شده است و در حال حاضر نیز تعدادد زیادی از طبیعت دوستان و شکارچیان از آن استفاده می کنند .امکان گسترش وجذب گردشگربه آن وجود دارد .

تالاب سولدوز

تالاب سولدوز

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی