قزل کرپی زنوز
قزل کرپی زنوز
این پل قدیمی و مشهور زنوز در زمانیکه وسایل نقلیه امروزی وجود نداشت ساخته شده و مخصوص عبور انسان و حیوانات ....


موقعیت قزل کرپی زنوز روی نقشه آب و هوای زنوز
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

این پل قدیمی و مشهور زنوز در زمانیکه وسایل نقلیه امروزی وجود نداشت ساخته شده و مخصوص عبور انسان و حیوانات می باشد.پل دارای پایه های صخره ای می باشد که از دل زمین سربرآورده اند به همین جهت سیل قادر به تخریب آن نیست. اما به علت نزدیکی پایه های پل که در بعضی از جاها به کمتر از دو متر می رسد، در بعضی از مواقع که سیلابهای عظیم راه می افتد و درختان و سنگهای بزرگ را از جا کنده و با خود می آورد، درختان در زیر پل گیر کرده و دریاچه بزرگی پشت پل ایجاد می گردد و سیل از روی پل سرازیر می شود.

طاق پل از داخل به شکل مربع های تودرتو زده شده بطوریکه یک مربع کوچک در مرکز طاق بوجود آمده و هر قدر به طرف بیرون رفته مربع ها بزرگتر شده اند. مواد تشکیل دهنده آن گچ و خاک و سنگهای آهکی تخت به اندازه یک آجر کامل که در زنوز به آن سنگهای آهکی«کپیر داشی» می گویند، می باشد. این پل مرتفع و یک دهنه با پیش قدمی و همت و کوشش شخصی به نام مطلب ساخته شده است. مطلب پس از آماده کردن مقدمات کار، استاد حسین معمار تبریزی را می آورد و ساخت پل را شروع می کنند.

این پل حدود۱۲۰ تا ۱۲۵ سال پیش یعنی بین سالهای ۱۲۶۵ تا ۱۲۷۰ شمسی ساخته شده است.

کارشناسان اعتقاد دارند در ساخت این پل تمام تناسبات محیطی به نحو کامل رعایت گردیده است و در ساخت آن دقت فراوانی به کار گرفته شده است. در مکان یابی پل بهترین گزینه ممکن انتخاب گردیده و ارزش های سازه ای در آن رعایت شده است. استفاده از سنگهای طبیعی استحکام زیادی را به این پل داده است.در ضمن بعد از بازدید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان پرونده این اثر تاریخی برای ثبت درآثار ملی در حال انجام است.

قزل کرپی زنوز

قزل کرپی زنوز

قزل کرپی زنوز

قزل کرپی زنوز
با تشکر از آقای توحید خالقی ثانی بابت ارسال مطلب

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی