یخچال طبیعی آقداش
یخچال طبیعی آقداش
یخچال طبیعی آقداش ،در ارتفاعات روستای آقداش بین قله سلسال و صخره زنبور قراردارد. به صورتی كه وقتی در ....


موقعیت یخچال طبیعی آقداش روی نقشه آب و هوای نوبران
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

یخچال طبیعی آقداش ،در ارتفاعات روستای آقداش بین قله سلسال و صخره زنبور قراردارد. به صورتی كه وقتی در ارتفاعات در حال حركت به سوی قله هستی به شكافی بزرگ در زمین بر می‌خوری كه ابتدا چیزی جز دره‌ای با ارتفاع حدود ۲۰ متر چیزی به نظر نمی‌رسد. برای دیدن این یخچال، پس از آنكه شیبی كه ما را به داخل شكاف هدایت می‌كند را سپری كنیم ، نزدیك به انتهای شكاف كه چیزی بیش از ده الی بیست متر مسیر نیست، به یخچال طبیعی بر می‌خوریم. یخچال در حقیقت در سمت راست شكاف قرار دارد و حدود چند قدم نیز پایین تر از شكاف اصلی قراردارد. محلی كه به علت شكل جغرافیایی ، مانع تابش نور خورشید به آن شده و موجب حفظ برف تا گرم‌ترین روزهای سال می باشد.افرادی كه علاقمند باشند این یخچال طبیعی وچشم انداززیبا را ببینند بایستی زحمت كوهپیمایی چند ساعته را به خود بدهند. و در چله تابستان با شیره انگور- و برف موجود در آنجا ، فالوده‌ای رابرای خودبسازید ونوش جان کنید ….
در گذشته افرادی که به این محل میرفتند هنگام بازگشت مقداری از برف ویخ را در تابستان ازغار خانه به ده میاوردندو در ده توزیع میکردند یادش بخیر… این محل که ازنظر تاریخی داری تصاویر حک شده و نقاشیهایی از دوران سکونت انسان در عصر شکاربر روی دیوارههای ضلع شمال شرقی مشهود است.

روستای آقداش :جزو دهستان كوهپایه بخش نوبران شهرستان ساوه استان مركزی، با طول جغرافیایی ۳۱/۴۹ و عرض جفرافیایی ۱۷/۲۵ و ارتفاع ۱۹۸۰ متر از سطح دریا؛ در ۲۴ كیلومتری شمال غربی نوبران و در دامنه جنوبی كوه‌های خرقان قرار دارد روستای آقداش در حدود ۶۵ كیلومتری شهرستان ساوه به همدان واقع شده است از غرب به روستای قارلوق واز جنوب به روستاههای: کره بر -خان آباد-مقصود آباد-یاتان- از شرق به روستای سامان منتهی میشود. كلمه آقداش از دو كلمه تركی آق و داش تشكیل شده است. آق به معنی سفید و داش به معنی سنگ می‌باشد. انتخاب این اسم به خاطر وجود سنگ‌های سفید بزرگ در مسیر رودخانه‌ای است كه روستا را به دو بخش قلعه بالا و قلعه پایین تقسیم می‌كندجهت مشاهده طبیعت زیبای روستای آقداش پس از حرکت به سمت کوههای شمالی روستا از میان رودخانه که از مرکز ده عبور میکند مسیر با صفایی را در میانه راه که با گذشت زمان ورویش گیاهان ودرختچه های خودرو تنوع گیاهی زیبایی را ایجاد کرده مشاهده میشوداگر درفصل بهار باشیم از انواع گیاهان دارویی ومعطر وگلهایی که در (کمترزمانی درمنطقه دیده میشود

یخچال طبیعی آقداش

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی