آسیاب آبی رباط کریم
آسیاب آبی رباط کریم
آسیاب آب رباط کریم یکی از منحصر به فردترین آسیاب های تهران از نظر معماری و وسعت بوده و در صورت تغیر کاربری ....


موقعیت آسیاب آبی رباط کریم روی نقشه آب و هوای رباط کریم
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

آسیاب آب رباط کریم یکی از منحصر به فردترین آسیاب های تهران از نظر معماری و وسعت بوده و در صورت تغیر کاربری می تواند سند زنده ای از چگونگی نحوه آبیاری و انتقال آب به اراضی اطراف دوره قاجار باشد و از سوی دیگر عامل موثری در جذب گردشگری به شهرستان رباط کریم گردد. این آسیاب دارای تزئینات آجرکاری بسیار هنرمندانه و منحصر به فرد می باشد.
از گذشته آب شهری که در زمین های رباط کریم جریان داشته وارد مجرایی با ارتفاع ۲۵ سانتی متر می شده و به این ترتیب، چرخ آسیاب را به حرکت درآورده و سپس توسط مجراهایی به خارج از آسیاب برای آبیاری زمین های اطراف انتقال داده می شده است. این آسیاب آبی با شماره ثبت ۱۰۸۱۲ در میراث فرهنگی استان به ثبت رسیده است.
موقعیت: در طول جغرافیایی ً۸/۵۴، ۲۷َ، ۳۵ درجه و عرض جغرافیایی ً۴/۱۱، ۵َ، ۵۱ درجه و ارتفاع ۱۰۵۸ متر از سطح دریا در جنوب شرقی محله بازارک قرار دارد.
قدمت: قاجاریه
فضای داخل آسیاب شامل دو اتاق و یا انباری و درگاه ورودی با دیوارهای آجری می باشد. در انتهای جبهه شمال غربی فضای مرکزی تنوره آسیاب که در عمق زمین تعبیه شده است. در ضلع غربی بنا یک منبع ذخیره آب به صورت مدور با عمق ۸۰/۲ مدور وجود دارد، که محل ذخیره سازی آب و استفاده برای انداختن سنگ آسیاب می باشد.
مصالح بکار رفته در ساختمان آسیاب بیشتر شامل آجر در ابعاد ۴×۲۰×۲۰ سانتی متر است که قسمتهای عمده بنا از دیوارها گرفته تا طاق و قوس ها و فضای مرکزی و دیوار مخزن ذخیره آب و تزئینات آجرکاری را دربرمی گیرد و از خشت در پوشش سقف های اطاق های درگاه ورودی و در بخش های محدودی از دیوار بیرونی آسیاب استفاده می شده است که ملاط بکار رفته در بنا شامل گِل، آهک، گچ و ساروج می باشد.

آسیاب آبی رباط کریم

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی