تنگ مهریان
تنگ مهریان
مهریان نام روستایی دراستان کهگیلویه وبویراحمد است که در شهرستان بویراحمد ، بخش مرکزی ، دهستان سررودشمالی ....


موقعیت تنگ مهریان روی نقشه آب و هوای یاسوج
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

مهریان نام روستایی دراستان کهگیلویه وبویراحمد است که در شهرستان بویراحمد ، بخش مرکزی ، دهستان سررودشمالی قرار دارد.
ارتفاع متوسط آن ازسطح دریا ۱۸۵۰مترمی باشد و از نظرطبیعی نیزمیان رودخانه مهریان درشرق و کوههای دناکه درشمال آن قرار دارد محصورشده است .
در واقع روستای مهریان یک دشت پای کوهی است که سه عنصر اصلی طبیعی یعنی کوه،دشت ورودخانه اقلیم آن را کنترل میکند , بگونه ای که با داشتن اقلیم سرد ومرطوب کوهستانی یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌های قابل زیست کشور را بوجود آورده است.
در این مکان رودى با کش وقوس و پیچیدگى خاص با رنگ آمیخته به سبز و فیروزه اى، در دره اى نه چندان عمیق انگارى فرش سبز مواجى را به نمایش گذاشته است. درختان زیبایى اطراف این رودخانه سر خم کرده اند، گویی عاشقانى هستند که به ستایش این فرش فیروزه اى مى پردازند.
امزاده‌ای به نام امامزاده شاه حسن(ع) در این منطقه وجود دارد که پذیرای زایران است.
در این منطقه درختها کج و معوج درکنار هم قرارگرفته‌اند، آب زاییده از برف که در منطقه کاکان می‌گذرد، مسیری جدا از رود مهریان را طی می‌کند.
تنوع درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی و بنه در تنگ مهریان از ویژگی‌های این منطقه است.
تنگه مهریان در زمستان هم محل رفت و آمد علاقه مندان به اسکی است,این تنگه در این فصل همچنین شاهد تشکیل یخی بزرگ بر روی صخره‌ای مقابل بارگاه امامزاده حسن است که این توده یخ روز شصتم زمستان شکسته شده و روز هفتادم (حدود دهم اسفندماه) با صدایی که کیلومترها شنیده می‌شود، از صخره فروریخته و مژده بهار می‌دهد.
آب زلال و شفاف رودخانه مهریان که بخشی از آن از چشمه‌های تنگ معروف به کبوتری است پس از طی مسیر به رودخانه بشار یاسوج و رودخانه کارون در استان خوزستان می‌ریزد.
در وصف این جاذبه همین بس که هزاران هزار چشم انداز طبیعی و دل انگیز در مقابل دیدگان رهگذران به رقص در آمده و با نقش‌ها و رنگ‌های گوناگون تصویری ماندگار از تابلوی زیبای طبیعت در ذهن نقش می‌بندد.
درتنگه‌ی مهریان چند مزرعه‌ی پرورش ماهی وجود دارد که نقش جاذبه‌ی ثانویه ایفا می‌کند.
تنگ مهریان در فصل تابستان و بهار گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

تنگ مهریان

تنگ مهریان

تنگ مهریان

تنگ مهریان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی