آبشار جوپار
آبشار جوپار
آبشار جوپار ماهان در استان کرمان قرار دارد. شهر جوپار در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شهر کرمان قرار دارد که ....


موقعیت آبشار جوپار روی نقشه آب و هوای ماهان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

آبشار جوپار ماهان در استان کرمان قرار دارد. شهر جوپار در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شهر کرمان قرار دارد که در دامنه رشته‌کوه‌های مرکزی ( کوه جوپار) واقع شده‌است. این شهر از سوی شمال به کرمان، از سوی شرق به ماهان، از طرف جنوب به کوه جوپار و از طرف غرب به شهر گلزار و روستای بهرامجرد منتهی می‌شود. جوپارمنطقه ای ییلاقی و با آب و هوایی خنک و معتدل در تابستان است.
رشته كوه جوپار با ارتفاع ۴۱۳۵ متر در جنوب شهر واقع شده است كه دارای قله های متعددی می باشد از جمله سه شاخ بزرگ وكوچک-كیل جلال – بلوچی – كش و… قله سه شاخ جوپار یكی از زیباترین قله های ایران است و این به دلیل دیواره های بلند و دهلیزهای ترسناک است كه به خصوص در فصل زمستان كوهنوردی را با وجود داشتن امكانات پیچیده و فنی كوهنوردی میسر می كند وجود یخچالهای طبیعی و بیدستانهای سرسبز ؛چشمه های پر آب و بعضی چمنزارها زیبایی خاصی را به منطقه سه شاخ جوپار بخشیده است .جانپناه فلزی كه در منطقه كاسه سه شاخ توسط كوهنوردان مناطق كرمان ساخته شده ؛ در زمستانها پناهگاهی است برای كسانی كه می خواهند قله را صعود كنند و از زیبایی های اطراف بهره ببرند. گیاهان دارویی فراوانی از كوه جوپار به دست می آید مانند آلاله؛ آویشن؛ مرزن جوش و از همه مهمتر زیره سیاه .زیره معروف كرمان كه شهره آفاق است از كوه جوپار به دست می آید.
این آبشار در دامنه های شمالی رشته کوه جوپار در جنوب شهرستان ماهان قرار گرفته است و برای دسترسی به آن می بایست از طریق جاده ماهان به روستای خندق خرپران رفته و سپس تا جانپناه جوپار که یکی از شاهکارهای کوهنوردی است، کوهپیمایی کرد. این آبشار فصلی در مسیر صعود به ققل سه شاخ و تل خاکی قرار داشته و از میان دره ای باریک فرو می ریزد.

آبشار جوپار

آبشار جوپار

آبشار جوپار

آبشار جوپار

آبشار جوپار

منبع : کویرها وبیابانهای ایران

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی