کلیسای مارخنه
کلیسای مارخنه
این كلیساها در روستای جمال‌آباد بر سر راه گردنه و پادگان قوشچی واقع شده‌اند. یكی از آنها متعلق به آشوری‌ها ....


موقعیت کلیسای مارخنه روی نقشه آب و هوای میانه
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

این كلیساها در روستای جمال‌آباد بر سر راه گردنه و پادگان قوشچی واقع شده‌اند. یكی از آنها متعلق به آشوری‌ها و دیگری از آن ارامنه است.كلیسای مارخنه كه به آشوری‌های روستای جمال‌‌آباد تعلق دارد، از نظر فرم معماری و ویژگی‌های خاص خود بی‌شباهت به ابنیه مذهبی مسیحیان دوره ساسانی نیست؛ چنانكه یكی از اسقف‌های آشوری به نام دكتر ضیاء دشتو به استناد نوشته‌های ابن عبری، این كلیسا را همزمان با كلیسای قدیمی گولان كه به دوره ساسانی مربوط است،‌ میدانند.
این كلیسا نیز مانند سایر كلیساهای آشوریان دوره ساسانی، دارای تاق‌ها و تاق‌نماهایی با طرح بیضی است. مصالح آن عمدتاً سنگ است و صرف‌نظر از قسمت الحاقی ورودی كه اخیراً با آجر كار شده، بقیه قسمت‌ها را با سنگ‌های لاشه‌ای احداث كرده‌اند. كلیسا در جبهه خارجی فاقد هر گونه تزئینات است و تنها تزئین آن مجسمه سنگی قوچی است كه در گوشه جنوب غربی كلیسا قرار دارد و مشابه حجاری‌های دوران اورارتویی است. جبهه داخلی كلیسا نیز با اندود ساده گچ پوشش داده شده است.
كلیسای مارخنه از حوادث روزگار مصون نمانده و بر اثر تخریب ساختمان‌های اطراف و تجدید بنای دائمی آنها، سطح اراضی مجاور كلیسا نیز بالا آمده است، به طوری كه در حال حاضر كف كلیسا حدود ۱/۳۵ متر پایین‌تر از سطح زمین‌های مجاور است.

از هموطنان عزیز ساکن میانه تقاضا می شود در صورت داشتن تصاویری از کلیسای مارخنه آنرا در قسمت دیدگاه ( قسمت پایانی مطلب – انتهای صفحه ) و یا از طریق ایمیل (info@seeiran.ir) برای ما ارسال نمایند.

کلیسای مارخنه

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی