غار سردکوه
غار سردکوه
این غار در اطراف ملایر و در نزدیکی روستای «سلطان آباد» در ارتفاع ۲۲۴۰ متری «سردکوه» ملایر قرار دارد. ....


موقعیت غار سردکوه روی نقشه آب و هوای ملایر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

این غار در اطراف ملایر و در نزدیکی روستای «سلطان آباد» در ارتفاع ۲۲۴۰ متری «سردکوه» ملایر قرار دارد. دهانه غار ۲۵/۲×۳۵/۱ متر است که با شیب تندی پایین می‌رود. در انتهای شیب با عبور از مدخلی سنگی به دهلیز اصلی غار می‌رسیم.
کنارة راست دهلیز از طریق یک رف سنگی که تخته سنگ‌های واژگون روی آن فرو ریخته است، به شاخة فوقانی غار اتصال می‌یابد. شاخة فوقانی، دهلیز گشادی است به طول تقریباً ۴۰ متر و با سقفی که از ۳ متر تجاوز نمی‌کند.
دهلیز اصلی غار که خمیدگی تندی دارد با انتهای غار ۵/۴ متر اختلاف سطح پیدا می‌کند. میانة غار وسیع و سقف آن بلند است و از معبر چاه مانندی با دو پلة سنگی طبیعی می‌گذرد و به محوطه‌ای می‌رسد که با زاویة تندی به سمت بالا ادامه دارد و کف آن ناهموار است.
در کنارة چپ این محوطه، و به دنبال دهلیز، چند متر جلوتر یک گودال تنگ چاه مانند سر راه وجود دارد که در اثر ریزش تخته سنگ‌ها بر روی هم این راه زیرزمینی به وجود آمده است و دهلیز اصلی غار را تشکیل می‌دهد. غار در طول ۷۳ متری دهلیز پایان می‌یابد. یک ستون سرتاسری ۲ متری استالاگمیت تنها پدیده دیدنی این غار است در کنارة این ستون مدخل تنگ چاه مانندی دیده می‌شود. در این حفرة تنگ ۵ متری حوضچة آبی زلالی به درازای ۴۴ و پهنای ۳۸ سانتی‌متر وجود دارد.

غار شماره ۱
این غار، غار کوچکی است که در ابعاد ۵/۳×۵/۴ متر ساخته شده و ارتفاع آن ۷/۱ متر است. در دیوارة مقابل، سوراخی دیده می‌شود که از خاک پر شده است. کف غار را خاک نرمی پوشانده است که در اثر جریان آب باران در شکاف سنگ‌ها به وجود آمده است. در بدنة راست، دالان باریکی به طول ۵ متر دیده می‌شود که به علت انباشتگی خاک باید به شکل خزیده از آن گذشت. سر دالان به غار شماره ۲ باز می‌شود و مانند راهرویی بین آن دو غار است.

غار شماره ۲
این غار، در کنار غار شماره یک قرار گرفته است و مانند دالان ساده‌ای به درازای ۵/۱۲ و پهنای ۸/۱ متر کشیده شده است. بلندی آن به ۵/۴ متر می‌رسد و بزرگ‌ترین این غارها محسوب می‌شود.

غار شماره ۳
این غار، دالان تنگ و سرراست ۷ متری است که در ۳ متری غار شماره ۲، در شیب تند بالای پرتگاه قرار گرفته است. پهنای آن ۵/۱ متر و به شکل سنجاق است. در پایان دالان یک سوراخ تقریباً ۳ متری است که ورود به آن برای اشخاص باریک اندام امکان‌پذیر است.

غار سردکوه

غار سردکوه

Unknown

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی