منطقه شكار ممنوع رودبار الموت
منطقه شكار ممنوع رودبار الموت
منطقه شكار ممنوع رودبار الموت در موقعیت جغرافیایی N3629 E5030 در استان قزوین واقع است. منطقه الموت با ....


موقعیت منطقه شكار ممنوع رودبار الموت روی نقشه آب و هوای قزوین
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت در موقعیت جغرافیایی N3629 E5030 در استان قزوین واقع است. منطقه الموت با مساحت ۱۱۸ هزار هكتار جزو مناطق شكار و تیراندازی ممنوع استان قزوین است. وجود مراتع مناسب، زیستگاه های صخره ای و پوشش جنگلی در برخی از نقاط به حضور گونه های حیات وحش متنوع در این منطقه كمك قابل توجهی كرده است. الموت در منطقه كوهستانی بین استان های مازندران، تهران، بخش مركزی قزوین و رودبار شهرستان واقع شده است. راه های ارتباطی منطقه، جاده آسفالته قزوین- الموت، جاده خاكی اكبرآباد و جاده بهرام آباد است كه عمده ترین تردد از مسیر جاده آسفالته قزوین – الموت صورت می گیرد.

حیات وحش

از گونه های حیات وحش شاخص در منطقه الموت می توان بز كوهی، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گراز، شغال، روباه، خرگوش و… و از گونه های پرندگان به پرندگان شكاری، كبك، كبك دری و… از گونه های خزندگان به انواع مارمولك ها، مارها، لاك پشت ها و… از گونه های دوزیستان وزع و قورباغه و از گونه های ماهیان می توان ماهی سفید رودخانه ای، زردپر، قزل آلاو… را نام برد.

منابع آبی

دریاچه اوان در فاصله ۸۵ كیلومتری شهر قزوین – معلم كلایه قرار گرفته است و در حلقه چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد و ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا واقع شده است و با چشم انداز مسحور كننده اش گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می كند. آب آن از طریق چشمه های كف دریاچه و نزولات آسمانی تأمین می شود و از سرریز آب دریاچه نیز رود كوچكی تشكیل می شود كه آب مورد استفاده كشاورزان روستاهای كوشك و آیین است.

حوزه آبخیز اوان بخش كوچكی از حوزه آبخیز بزرگ سد سفیدرود است و از نظر آب و هوایی دارای اقلیم كوهستانی است. دریاچه اوان عمدتاً به خاطر فعالیت های آب و هوایی و خصوصیات زمین شناختی منطقه به وجود آمده است. این دریاچه بر اثر حركات لغزشی زمین شكل گرفته است. به این صورت كه بخشی از لایه زمین روی یك منطقه رس قرار گرفته است كه در هنگام بارندگی های متناوب، سنگین شده و موجب لغزش و ایجاد دریاچه شده است.
دریاچه اوان دریاچه كوچكی است كه از محیط خارج خود آبی را به طور مستقیم دریافت نمی كند و تنها منبع آن چشمه های موجود در كف دریاچه است كه در زمان مطالعه و بررسی عمق دریاچه حداقل ۳ چشمه مشاهده شده كه علاوه بر آب چشمه ها در فصل زمستان سرریز آبیاری باغ های كشاورزی اطراف نیز وارد دریاچه می شود كه حجم بسیار اندكی را شامل می شود. در قسمت جنوبی دریاچه یك كانال خروجی وجود دارد كه در هنگام فصول پرآبی و پرشدن دریاچه آب های اضافی از این كانال سرریز كرده و برای استفاده در امر كشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به گستردگی منطقه الموت چشمه های متعددی در منطقه وجود دارد كه برخی از این چشمه ها دارای خواص معدنی نیز هستند. از مهم ترین این چشمه ها می توان به چشمه های واقع در كوه های كوچنان، ارتفاعات خشكه چال، دره برگلو، چشمه كنگرین، گرمارود، آتان و… اشاره كرد و از شاخص ترین رودخانه ها می توان الموت رود، طالقان رود و شاهرود را نام برد.
در روستای گرمارود و آتان رود بخش رودبار الموت چشمه های آبگرمی است كه به همین نام نامگذاری شده است. این چشمه ها حرارت زیادی ندارند و ظاهراً چشمه های آهكی هستند. بسیاری از مردم برای شنا به آنجا می روند ولی در زمستان كه هوا سرد است سنگ ها را گرم كرده و در آب می اندازند تا به شست و شو بپردازند. همچنین در پایین قلعه الموت در دره برگلو چشمه آبی است كه ظاهراً دارای مواد آهنی است و چنانچه می گویند مفید و سودمند است.
در ۷ كیلومتری شمال شرقی بخش معلم كلایه هم چشمه ای به نام كوچنان وجود دارد. چشمه كنگرین از توابع رودبار الموت نیز در ۴۹ كیلومتری غرب معلم كلایه واقع شده و آب این چشمه پس از جریان رسوب كرده و به شكل سنگ سفیدی در می آید.

پوشش گیاهی

از عمده جنگل های منطقه می توان به جنگل های بیدلان، ارس و زرشك، بالاروچ، جنگل ارس اتان و سفیدر، جنگل های كوچنان، یالان اسعدی و سیال چاله كان، جنگل ارس لارك، جنگل نرمه لات، جنگل ارس و پسته وحشی، آمشك و دینه كوه اشاره كرد.
از گونه های گیاهی این منطقه نیز می توان به گونه هایی اشاره كرد چون بومادران، گل گندمی، شنگ آبی، كنگر، پونه، مریم گلی، گوش بره، كاكوتی كوهی، آلاله و… بویژه در فصل بهار كه تركیب و زیبایی خاصی را به همراه دارد و چشم هر بیننده ای را خیره می كند.
منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منطقه شكار ممنوع رودبار الموت

منبع : کویرها و بیابانهای ایران

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی