سد و کتیبه حسین خان بولاغ آقاجان بلاغی
سد و کتیبه حسین خان بولاغ آقاجان بلاغی
در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر اسدآباد درمیان دره های بخش غربی كوه منفرد آلموقولاغ كه از مناطق كوهستانی ....


موقعیت سد و کتیبه حسین خان بولاغ آقاجان بلاغی روی نقشه آب و هوای اسدآباد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر اسدآباد درمیان دره های بخش غربی كوه منفرد آلموقولاغ كه از مناطق كوهستانی وصعب العبور وبرف گیر كشور میباشد بقایای سد وكتیبه ای تاریخی مشاهده میشود كه حد فاصل روستاهای چارق وآقاجان بلاغی در میان تنگه های موازی وقلل پربرف واقع شده است .

بقایای سد حسین خان بولاغ:
رودخانه نسبتاً پرآب قره چای از میان پستی وبلندیهای كوهستانی منطقه سرچشمه می گیرد .این رودخانه پس از آبیاری اراضی دشت اسد آباد به رودخانه گاماسیاب می پیوندند . در ارتفاعات اراضی آقاجان بلاغی سدی برروی این رودخانه بسته شده بود كه با توجه به متن كتیبه مجاور آن ، در زمان حسین خان سولان در اوائل عهد صفوی در این محل احداث گردیده بود كه امروزه بقایای بند مذكور در یكی دو قسمت اطراف رودخانه با مصالح سنگ لاشه وآهك به چشم می‌خورد .

كتیبه حسین خان بولاغ:

بردامنه دیواره صخره مشرف به دریاچه سد مذكور ،كتیبه ای به خط ثلث موزون حاوی نام بانی وتاریخ ساخت آن نوشته شده است كه درمطالعات اولیه چنین خوانده شده است :
” حاكم ملك حسین خان بولاغ ساخت سدی برروی این ایلاق
هاتــــفی گفت پـــی تاریخش بسته سدی چون بند سكندر “
ویژگی قابل توجه این اثر تاریخی خط ثلث آن است كه دارای نوعی كاركرد تزئینی وهنری نیز می باشد .بر اساس متن كتیبه در بند دوم بیت دوم در برگیرنده “ماده تاریخ “ است كه به زمان ساخت كتیبه وسد حسین خان بولاغ اشاره شده است كه بر پایه حروف ابجد عدد ۹۹۰ بدست می آید .این تاریخ برحسب هجری قمری محاسبه می گردد.
در خلاصه التواریخ در ضمن وقایع سل ۹۸۶ ه.ق آمده است: ” شاه اسماعیل دوم بنا به تقاضای بساط بیگ بن سرخاب بیگ ،لشگری به سركردگی بولاغ حسین تكلو برای سركوبی برادر وی اسكندر كه در قلعه پلنگان اقامت داشت گسیل داشت .پس از رانده شدن سكندر ،حكومت اسد آباد ،الكای سنقر ودینور به عهده حسین خان بولاغ محول گشت.”

سد و کتیبه حسین خان بولاغ آقاجان بلاغی
با تشکر از جناب آقای کامران اکبری شایگان بابت ارسال این مطلب.

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی