مقبره حاج ملا علی سمنانی
مقبره حاج ملا علی سمنانی
حاج ملا علی سمنانی یكی از علمای متبحر و حكمای بزرگ قرن اخیر بود كه در میان مردم سمنان و دیگر شهرها شهرت ....


موقعیت مقبره حاج ملا علی سمنانی روی نقشه آب و هوای سمنان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

حاج ملا علی سمنانی یكی از علمای متبحر و حكمای بزرگ قرن اخیر بود كه در میان مردم سمنان و دیگر شهرها شهرت خاصی داشت او به سال ۱۲۵۳ هجری قمری در شهرستان سمنان متولد شد و پس از گذراندن سالهای پرمشقت كه از سوی حكام وقت بر مردم تحمیل میشد با نداشتن امكانات مادی در كمال زهد وتقوی به كسب علوم الهی پرداخت و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی جهت تكمیل دروس خود به شهر های كربلا، نجف ونیزتهران و اصفهان رفته و از علمای صاحب نام مشهور آن زمانه كسب فیض كرد و پس از طی نمودن مدارج عالی علمی به زادگاه خویش مراجعت كرده و در سمنان سكنی گزید او در همان اوان جوانی با داشتن زهد و پارسائی توانست در قلب مردم این سامان جای گرفته و به ارشاد و هدایت مردم بپردازد وی با تدریس و برگزاری مراسم نماز جماعت و جمعه پایگاه اجتماعی آن روز را در دست داشته و مردم را راهبری می نمود .

حاج ملا علی به لحاظ ساده زیستی و زهد و تقوای بیش از حد در میان عامه مردم جایگاه ویژه ای داشت نوع رفتار و سكنات او همیشه زبانزد خاص و عام بود او مانند حكیمان و زاهدان گوشه گیر نمیخواست نامش را بر روی كتابها نوشته شود و شعار او خدمت به حق بود آگاهی او از علوم روز محبوبیت او را در میان اقشار گوناگون دو چندان كرده و همیشه در هر محفلی سخن از حكایات و مثلهای او بود و به لحاظ همین ویژگی است كه با گذشت سالها همچنان ضرب المثلها و حكایات او بر سر زبانها جاری است .

مرحوم حاج ملا علی در علم و حكمت سر آمد روزگار خویش بود او در حكمت و نجوم و در علوم الهی حرف تام و تمام را می زد و اغلب در مسائل دینی و اجتماعی نظریه های بسیار صریح و روشن را ابراز میكرد وی در تمام مدت عمر خود با جدیت تمام با خرافات و عوام فریبی مبارزه میكرد و اغلب محفل درسهای او پر جمعیت بود و با داشتن علوم بسیار و سواد بالای علمی اغلب به راحتی با مخاطبین خود ارتباط برقرار میكرد .

حاج ملا علی در دوران فراگیری علوم الهی و دینی سفرهائی به اقصی نقاط داشته است هنگامیكه به سبزوار عزیمت نمود سالیانی را در محضر حكیم ملا هادی سبزواری بسر برده و از خرمن او خوشه ها چیده بود نقل است كه حاج ملا هادی نیز به وی علاقه بسیار داشته و اغلب در مسائل با هم به بحث و گفتگو می نشستند.

فاضلی می گفت : روزی بر سر وحدت وجود با یكدیگر بحث می كردند و كار بدانجا می رسد كه دیگر جائی برای بحث باقی نمی ماند و حاج ملا علی از ملا هادی می خواهد ادامه دهد ولی وی امتناع می كند و به زبان طنز عرفانی و رو حانی و به تقلید از لهجه سمنانی را بكار برده می گوید ( تا همنجه بیامیچه وس) یعنی تا اینجا كه آمدی بس است و دیگر ادامه نده و حاج ملاعلی ساكت شد .

حاج شیخ ملا علی نه تنها حكیم كه یك حكیم متاله بود وی با تقوی زندگی میكرد و بر مراقبت نفس خویش مواظبت كرد . مشهور است كه وی به شب زنده داری و تهجد اهتمام خاص داشته و در میان پیروان به بیتوته كردن در مسجد نیز تاكید می كرده است .

بزرگان می گویند كمتر دیده شده بود كه او عصبانی گردد و یا به كسی بی احترامی كند و ی بسیار صاحب كمالات اخلاقی بوده و از داشتن اعمال صوفیانه و زهد ریائی به شدت پرهیز می كرده است .

او به لحاظ داشتن پایگاه معنوی در میان مردم از محبوبیت خاصی بر خورداربوده است و برای كسب معیشت به كار زراعت می پرداخت و در وقت نماز جهت اقامه نماز ظهر و عصر و عشا به مسجد جامع سمنان آمده و نماز می گذارد و با وجود كار روزانه خستگی به ایراد سخن پرداخته و مردم را ارشاد و هدایت میكرد .

داشتن این گونه رفتار موجب شده بود تا حاج ملاعلی بعنوان یك شخصیت معنوی و روحانی در روح و روان مردم راه یافته و مردم نیز سعی می كردند به او تاسی كنند بدین خاطر بود كه هر گاه مردم با مشكلی مواجه می شدند برای حل مشكل خود به او مراجعه می كردند .

با گذشت سالها از دوران زندگی آن حكیم فرزانه همچنا ن حكایات و ضرب المثلهای وی بر سر زبانها جاری است یكی از نكات مهمی كه باید بدان تكیه نمود علاقه قلبی مردم به گفته ها و داستانهائی است كه از وی بجا مانده است حتی آنچنان این محبوبیت به حد اعلای خود رسیده كه پیروان و كهنسالان برای حرفهای خود مشاهده هائی از ضرب المثلها و حكایات او می آورند و جوانان را نصیحت كرده تا بدان گوش سپرده عمل كنند .

این حكیم فرزانه در سال ۱۳۳۳هجری قمری در سمنان وفات یافت آرامگاه وی در ابتدای خیابان حكیم الهی در كنار ایوان و داخل صحن مشجر و سر سبز و با صفائی در فضای باز قرار گرفته است .

بر روی كتیبه ای از كاشی كه بر پیشانی ایوانی مشرف به خیابان واقع شده است سال تولد وی رمضان ۱۲۴۳هجری قمری و وفاتش ربیع الاول سال ۱۳۲۳هجری قمری درج شده است .

آدرس: میدان امام

مقبره حاج ملا علی سمنانی

مقبره حاج ملا علی سمنانی

مقبره حاج ملا علی سمنانی

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی