پل قیز کورپوسی
پل قیز کورپوسی
یكی از مهمترین بناهای پا برجای استان اردبیل كه نقش اساسی در مطالعه­ی راههای تجاری و ارتباطی منطقه می­تواند ....


موقعیت پل قیز کورپوسی روی نقشه آب و هوای کوثر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

یكی از مهمترین بناهای پا برجای استان اردبیل كه نقش اساسی در مطالعه­ی راههای تجاری و ارتباطی منطقه می­تواند ایفا نماید، پل منحصر بفرد قیز كورپی­سی در بخش فیروزآباد شهرستان كوثر است. این پل عظیم كه بخش­های قابل توجهی از آن سالم باقی مانده بر روی قزل اوزن و در یك محیط طبیعی بسیار زیبا و دیدنی احداث شده است. پل ذکر شده كه در مسیر شاهراه ارتباطی میانهاردبیل واقع شده؛ امروزه بشدت در معرض تهدید و تخریب, هم از سوی غارتگران میراث فرهنگی و هم در اثر عوامل جوی و محیطی است به خصوص كه در صورت احداث سد در دست مطالعه پیر تقی این پل به زیر آب خواهد رفت.

قیز كورپی­سی در ۴ كیلومتری جنوب غرب روستای افشار بخش فیروز شهرستان كوثر از توابع استان اردبیل و در مختصات جغرافیایی و به فاصله­ خط مستقیم ۳۶ كیلومتری شهر میانه، ۱۵ كیلومتری شهر باستانی فیروزآباد ( امروزه روستایی به همین نام در محل شهر باستانی واقع می­باشد ) و ۳۲ كیلومتری پل قیز كورپی­سی میانه قرار دارد. قزل اوزن در محدوده­ی پل، باریك و كم عرض بوده و دارای پیچ و تاب­ های تند بسیاری است. در این قسمت رود قزل اوزن از میان كوههای مرتفع ودره­ای عمیق جریان دارد.

استان اردبیل، شهرستان كوثر، بخش فیروز، روستای افشار ، دره قزل اوزن، قیزكورپوسی۴ كیلومتری جنوب غرب روستای افشار

ـ تاریخچه و وجه تسمیه اثر:

قیزكورپی­سی به معنای پل دختر نام رایجی برای نامیدن پل­ها در منطقه­­ آذربایجان است مانند قیزكورپی­سی میانه، مرند و … در دیگر جاهای ایران نیز از نام دختر برای پل­ها به كرات استفاده شده مانند پل كرودختر ایلام و لرستان ، پل قلعه داود دختر ایذه، پل دختر دهدشت و… گذشته از پل، بسیاری از قلعه­ ها نیز در شمال غرب ایران با نام دختر و پسر مانند قیز قالاسی گرمی، اوغلان قالاسی قره داغ و… نامیده شده است. بر اساس باورها و افسانه­ های رایج در منطقه ساخت چنین پل­ها و قلعه ­هایی در ارتباط با دختر و پسری می باشد كه عاشق یكدیگر بوده و فرد عاشق چنین بناهایی را جهت تسهیل در راههای ارتباطی به معشوق و رفاه حال وی ساخته است. همچنین قیزكورپی­سی در برخی مكتوبات اداری شهرستان كوثر با نام پل پرده­لیس معرفی گردیده است.

پل قیز كورپی­سی دارای ۵ پایه­ نامتقارن با ابعاد و اندازه­های مختلف است. عرض پایه­ ها با توجه به ارتفاع دهانه­ ها، شیب زمین و به تبع آن حجم آب ورودی به هر كدام از دهانه­ ها محاسبه و تعیین گردیده است و از شمال شرقی به جنوب غربی پایه ­های پل عریض­ تر می­شود. به طوریکه اولین پایه از سمت شمال شرقی باریک­ترین پایه­ پل به عرض ۲۰۶ متر و بدون موج­ش کن می­باشد. چرا كه سطح آب رودخانه به ندرت و تنها در مواقع طغیانی و فصل پرآب امكان رسیدن به این پایه را دارد. لذا ایجاد موج­ش كن در پایه­ اول ضرورتی نداشته است. دومین پایه­ پل ( از سمت شمال شرقی ) به عرض ۸۶/۲ متر و دارای موج­ش كن هلالی شكل در جهت مخالف جریان آب رودخانه می­باشد. دو پایه­ ذكر شده فاقد كانه یا كنو در قسمت فوقانی و حد­فاصل پایه و روگذر پل هستند. سومین پایه­ پل به عرض ۴ متر بوده و دارای موج­ش كن مثلثی شكل در جهت مخالف جریان آب می­باشد. بدلیل تخریب تاق دهانه­ پل در این قسمت، بخشی از قسمت­های فوقانی پایه نیز آسیب دیده است. با این همه آثار وجود كانه بر روی پایه­ سوم مشهود است. چهارمین پایه، بزرگترین پایه­ی پل و به عرض ۱۰/۵ متر می­باشد. كه دارای دو موج­ش كن مثلثی شكل در جهت مخالف جریان آب و هلالی شكل در سمت موافق با جریان رودخانه است. با توجه به ابعاد و شكل پایه و موج­ش كن­ها این پایه مهمترین پایه­ی پل محسوب می­شود كه وزن تاق بزرگترین دهانه­ را متحمل شده و دارای یك كانه نیز می­باشد. پنجمین پایه­ی پل با عرض ۳۰/۴ متر دارای یك موج­ش كن مثلثی شكل در جهت مخالف جریان آب می­باشد. بر روی این پایه نیز كانه واقع شده كه سالم­ترین كانه­­ی پل نیز هست. دو بخش انتهایی قیز كورپی­سی كه محل اتصال پل به برجستگی­های اطراف می­باشد؛ با اشكال ذوزنقه­ ای و با مصالح سنگ و ملات آهك ساخته شده است. تمام پایه­ های پل و موج­ش كن­ها با مصالح سنگ سیاه حاصل از برش­های ایجاد شده در بستر سنگی كف رودخانه و ملات آهك احداث گردیده است. بدین صورت كه بخش میانی پایه­ ها و موج­ش كن­ها به صورت لاشه­ و قلوه سنگ غوطه­ ور در ملات آهك می­باشد و نمای­شان با سنگ­های سیاه تراش خورده عموماً مكعب مستطیل شكل و به طور منظم ساخته شده ولی كاملاً به همدیگر چفت و بست نشده­اند و به همین سبب درز حداكثر ۲ سانتی­متری مابین سنگ­های تراشیده شده با ملات آهك بند­كشی گردیده است. در نتیجه­  گذر زمان و فرسایش حاصل از برخورد آب به پایه­ ها در برخی قسمت­ها بندكشی­ های فوق شسته شده و آسیب دیده است. این آسیب­دیدگی­ ها به خصوص در پایه­ سوم كه بیشتر از بقیه­ پایه­ ها در معرض برخورد آب رودخانه بوده؛ به چشم می­خورد. همین عامل یعنی برخورد مداوم آب به این پایه باعث ریخته شدن قسمت­هایی از نمای سنگی گردیده و در دوره­های بعد اقدام به مرمت این قسمت از پایه با استفاده از مصالح آجر و ملات آهك نموده­اند. پایه­ی یكم از سمت شمال شرقی و دو بخش ذوزنقه ­ای شكل, ابتدا و انتهای پل در قسمت­های پی و هم سطح بستر سنگی عریض­ تر احداث گردیده و با افزایش ارتفاع به صورت پلكانی از عرض­ شان كاسته شده است. در احداث پایه­ ها و موج­ش كن­ها اصل قرینه­ سازی رعایت نگردیده و تمام تلاش معمار و سازندگان بناسنگ سیاه و ملات آهك مهمترین مصالح ساخت پل قیز كورپی­سی است. در این بنا آجر تنها در تاق­زنی و نمای  بدنه­ پل به كار برده شده و با بررسی­هایی كه در اطراف محل پل انجام دادیم به آثار كوره­ آجرپزی برخورد نگردید. سازندگان پل در مواقعی كه نیاز به حجم انبوهی از آجر جهت ساخت پل داشتند؛ اقدام به احداث كوره­ی آجرپزی در نزدیكی پل می­نمودند؛ مانند پل بیستون . اما از آنجا كه در ساخت قیزكورپی­سی به طور عمده از سنگ­های اطراف پل در پایه­ ها، بدنه و گذرگاه پل استفاده شده و لذا آجر در مقیاس محدود بكار رفته و به نظر می­رسد به جای احداث كوره­ آجرپزی در محل، معمار آجر مورد نیاز را از شهر باستانی فیروزآباد كه در فاصله­ ۱۵ كیلومتری پل واقع شده؛ تهیه نموده­ است.

پل قیز کورپوسی پل قیز کورپوسی

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی