كلیسای سیر ارومیه
كلیسای سیر ارومیه
این بنا یكی از آثار سنگی استان بوده و تمام دیوارها و سقف آن را با سنگهای نامنظم بصورت بسیار ماهرانه و ....


موقعیت كلیسای سیر ارومیه روی نقشه آب و هوای ارومیه
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

این بنا یكی از آثار سنگی استان بوده و تمام دیوارها و سقف آن را با سنگهای نامنظم بصورت بسیار ماهرانه و در نهایت استحكام ساخته اند . بنا از دو قسمت تشكیل یافته است كه شامل ورودی نسبتاً كوتاه و سالن اول نیایش و محراب و اطاقهای اطراف آن می باشد . و قسمت بعدی سالن دیگری است كه بموازات سالن اول و اطاقهای كوچكی كه به پشت محراب ارتباط دارند قرار گرفته است .
كلیسای سیر ارومیه

نمای داخلی هر دو سالن ساده بوده و با اندود گچ پوشانده شده و رنگ آمیزی گردیده است . پوشش سالنها بصورت طاق و گهواره ای و بفرم نیم بیضی و یادآور معماری دوره باستان می باشد. در قسمت پشت ساختمان كلیسا و متصل به آن فضای كوچكی قرار دارد كه شامل یك اطاق و دخمه ای در زیر آن می باشد كه به منزله چله خانه كلیسا محسوب می شود .

نام اصلی این كلیسا مارسرگیز می‌باشد و در۵ كیلومتری جنوب‌غربی شهر ارومیه نزدیك تفرجگاه بند قرار دارد . مارسرگیز از كلمه مار به معنی حضرت یا صاحب و سرگیز لغت یونانی سن جرج می باشد كه در واقع محل دفن مارسرگیز است . این كلیسا كه زیارتگاه مسیحیان می باشد با توجه به سبك معماری و مندرجات كتب مورخین آشوریها بنائیست مربوط به دوره قبل از اسلام كه در زمان خسروپرویز به مناسبت غلبه ایرانیان به رومیان توسط زوجه اش شیرین ساخته شد .
كلیسای سیر ارومیه

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی