آبشار توف سورنگان
آبشار توف سورنگان
آبشار توف سورنگان در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. منطقه نیاكان در شمال غربی استان محصور بین كوههای ....


موقعیت آبشار توف سورنگان روی نقشه آب و هوای شهرکرد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

آبشار توف سورنگان در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. منطقه نیاكان در شمال غربی استان محصور بین كوههای دز اسپید از شمال و كوه پیر سیم از جنوب قرار گرفته است.از شهركرد به دو طریق می توان به سمت این آبشار حركت نمود مسیر اول از شهركرد به سمت سودجان حركت می كنیم تا به دو راهی میان رودان می رسیم آنگاه روستا های مهدی آباد ،فانی آباد و محمد آباد را پشت سر می گذاریم تا به روستای نیاكان كه در ۱۰۲ كیلو متری مركز استان است می رسیم و یا از مسیر شهركرد چلگرد به سمت چلگرد حركت می كنیم تا به روستای نیاكان می رسیم كه مسافت ۱۱۰ كیلو متر از مركز استان است. از وسایل نقلیه در كنار قبور روستا پیاده می شویم در سمت شمال كوه دزاسپید خود نمایی می كند و در دامنه كوه دره نیاكان و رودخانه بلش كه از كوه بلش سرچشمه گرفته در حال غریدن و حركت است. كوله هایمان را بر پشت گرفته و در جهت غرب شروع به حركت می كنیم بعد از ۱ كیلو متر به درختان و باغ مصفائی می رسیم این زیبائی كمی مسیر را به سمت جنوب غربی تغییر می دهد بعد از ۱۰۰ متر در یك شیب ملایم به چادر های عشایر و چشمه بسیار زیبای نمد زن می رسیم توسط اهالی روی چشمه محصور شده و آب در جوب سیمانی توسط سه لوله هدایت می شود.

آب چشمه بسیار گوارا و سرد است بعد از لذت بردن از این منطقه به سمت جنوب غرب در یك شیب نسبتا تند كه پوشیده از گونه های متراكم است رو به بالا حركت می كنیم بعد از طی دو شیب بر روی گردنه ای به نام چال خشكه قرار می گیریم از گردنه پائین می رویم كمی شیب تند است اما نگرانی وجود ندارد چون ۱۰۰ متر بیشتر نیست. پس از فرود به چادرهای وارگه عزیز سلیمانی بر می خوریم كه استقبال خوبی از همه دارند و ما را به ادامه حركت ترغیب می كنند.از كنار چادر ها در دامنه گردنه چال خشكه به سمت غرب حدود ۵۰۰ متر ادامه می دهیم. به چشمه های مستعددی میرسیم كه بیانگر سر منشاء های آبشار است از كنار این آبریزهای چشمه ها به سمت پایین حركت می كنیم پس از طی ۲۰۰ متر به یكی از زیبا ترین آبشار های استان بر می خوریم این آبشار با دهانهای حدود ۲۰ متر و ارتفاع ۱۵ متر بر زمین میریزد و آب آبشار پس از طی ۲۰ متر با آبی كه از برف های كوه پیر سلیم سر چشمه میگیرد یكی شده و رودخانه سورنگان را شكل می دهد كه در دره سورنگان جریان دارد . حدودا ۴ ساعت از روستای نیاكان تا آبشار زمان لازم است و مسیر بسیار زیبا ، مفرح و سرسبز است .

مسیر برگشت می توان بجای آمدن به سمت شرق در جهت گردنه چال خشكه حركت نمود در نزدیكی های گردنه توسط روستائیان نهر آبی تعبیه شده كه كم كم به سمت ارتفاع میرود و كوه را دور زده تا به روستای نیاكان میرسد. مسیر بسیار زیبا و دلنواز است حركت در كنار این نهر چشم انداز های زیبائی از منطقه را برایمان آشكار می كند . ضمنا در حاشیه ارتفاع این قسمت گیاهان مختلفی وجود دارد اما باعث تعجب بود كه گیاه مخالصه كه خیلی كمیاب است در این منطقه به وفور پیدا می شد .

آبشار توف سورنگان

آبشار توف سورنگان

آبشار توف سورنگان

آبشار توف سورنگان

منبع : کویرها و بیابانهای ایران

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی