باغ کیهان قمصر
باغ کیهان قمصر
باغ مرحوم سید کیهان لاجوردی قمصری، واقع در محله میان ده قمصر، مجاور بلوار کمربندی (جاده قزآن) و مقابل ....


موقعیت باغ کیهان قمصر روی نقشه آب و هوای قمصر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

باغ مرحوم سید کیهان لاجوردی قمصری، واقع در محله میان ده قمصر، مجاور بلوار کمربندی (جاده قزآن) و مقابل کوه قبله، در ناحیه جنوبی قمصر، واقع شده است. این باغ در سال ۱۳۵۳ به صورت زمین و صحرا (ادامه کوهپایه کوه قبله)، همراه با یک رشته قنات (اگرچه کم آب ولی تاکنون دائمی) و به وسعت ۵ هکتار خریداری شده است. باغ در آن زمان دارای یک استخر کوچک گلی (سلخ) با یک اتاق خشت و چوب و تعداد اندکی درخت توت و سیب ،در اطراف آن استخر و اتاق و مابقی صحرای پر تیغ و سنگ در امتداد دامنه بوده که به تدریج و طی مدت نزدیک به ۴۰ سال و با سختیهای فراوان آباد شده است.

از آن باغ بزرگ که در قمصر به رحمت آباد معروف است و زمانی اغلب زمین آن را بوته‌های گل محمدی دربر می‌گرفت ؛ امروز خانه‌ها، ویلاها و باغهای بسیاری پدید آمده و تنها قسمت اصلی آن، واقع در کنار جاده و مقابل پارک آبشار، به صورت تغییرات آرام و ملایمی که در طی مدت این سالها انجام گردیده به صورت سبک و سیاق سنتی و قدیمی، همچنان حفظ شده، باقیمانده است.

این قسمت یعنی باغ کیهان کنونی اکنون دارای امکانات سادۀ یک خانه باغ زیبا، از قبیل: دو سوئیت تک و دو خوابه بزرگ سنتی با سقفهای چوبی، استخر بزرگ آبیاری همراه با آلاچیق بزرگ روی آن، محوطه گلابگیری سنتی همراه با استخر و انبارهای آن، محوطه قدیمی گلابگیری سنتی همراه با حوض پر آب و اتاق ذوزنقه روی آن، و مهمتر از همه فضای باز سبز و نسبتا بزرگ و زیبای اطراف ساختمانها و استخرها می‌باشد که با خیابانها (راهروها) و درختان بزرگ گردو، صنوبر و موی آن، همراه با تختهای چوبی و سکوهای نشیمن، محیطی دلنشین و آرام را همراه با “صدای پای آب ” برای هر رهگذر و مسافری فراهم می‌کند.

باغ کیهان قمصر

باغ کیهان قمصر

باغ کیهان قمصر

باغ کیهان قمصر

باغ کیهان قمصر

باغ کیهان قمصر

باغ کیهان قمصر

باغ کیهان قمصر

باغ کیهان قمصر

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی