چشمه سراب کرتول
چشمه سراب کرتول
سراب کرتول یا کرتیل در دامنه کوه های گرین و در میان قله های زیبای هیجده یال و قله‌های نهاوند واقع شده ....


موقعیت چشمه سراب کرتول روی نقشه آب و هوای اشتر بنان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

سراب کرتول یا کرتیل در دامنه کوه های گرین و در میان قله های زیبای هیجده یال و قله‌های نهاوند واقع شده است که در تمام ایام سال با استقبال مسافران و شهروندان همراه است.این سراب در نزدیکی روستای توده زن از توابع بخش اشترینان بروجرد واقع شده و از نظر تأمین آب برای زمین های کشاورزی منطقه ارزش زیادی دارد.
تفرجگاه بکر سراب کرتول همچون نگینی سبز و آبی با عطر روح بخش گلها و سبزه زارها پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت است، تفرجگاه سراب کرتول در دامنه کوههای گرین و در میان قلل زیبای هیجده یال و قله‌های نهاوند مانند یال کبود و چل نابالغان و دره سیب با پذیرایی از گردشگران به خود می‌بالد.
همه ساله به واسطه ریزش فراوان برف درارتفاعات این منطقه و آب شدن تدریجی برف در فصل بهار و تابستان، رودخانه‌ای خروشان و زیبا در دامنه این کوه ها پدیدار می‌شود که طراوت و رقص سبزه‌ها در این منطقه از برکت خروش و جوشش این رودخانه است.

تفرجگاه سراب کرتول در ایام سال و روزهای تعطیل هفته و به ویژه روز۱۳ ‪ نوروز آغوش سبز و زیبای خود را به روی خانواده‌های بروجردی و میهمانانشان باز و آرامش را برای گذران یک روز خوب در دامان طبیعت به آن ها هدیه می کند..این منطقه پر آب و درخت یکی از زیبا ترین مناطق گردشگری با طبیعتی بکر، درختان کهن سال و آب زلال فراوان است که در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر بروجرد است . برای رفتن به این مکان پس از طی ۱۰ کیلومتر از مسیر جاده بروجرد به اشترینان به سمت چپ پیچیده و بعد از طی هفت کیلومتر در یک جاده آسفالته فرعی به روستای توده زن می رسید .

با گذر از میان روستا و پس از تماشای مناطق و باغ‌های زیبا در اطراف یک جاده شنی به جنگل درخت‌های گردو و زردآلو می‌رسید که با محل خروج آب از درون کوه باید مقداری پیاده‎روی کرد، البته لزومی ندارد که این مسیر را رفت، چون رود تشکیل شده از سراب کرتول از مسیر درون جنگل می گذرد.

چشمه سراب کرتول

چشمه سراب کرتول

چشمه سراب کرتول

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی